Sorg och kärlek!

Känner mig lite sjuklig och väldigt sorgsen idag. Världen har blivit så mycket fattigare. Tisdag natt dog vår älskade faster Sonja efter en kort tids sjukdom. På bara ett år har mina kära kusiner Maria och Marlene förlorat båda sina föräldrar och vi övriga ett par alldeles fantastiska och älskvärda människor! 

Sonja har varit en berikande kraft under hela mitt liv och en oerhört kär favoritsläkting som betytt så mycket - för så många. Hon var alltid redo att bidra med ett försonande ord och hade en sällsynt förmåga att se allt från den ljusa sidan. Hon bubblade över av förutsättningslös kärlek och omtanke - redo att dela ut den till alla som behövde. Älskade Sonja vad du fattas!
 
Vi ska minnas dig med värme i hjärtat och verkligen göra vårt bästa för att förvalta din kärlek - och dela med oss av den till alla vi möter. <3


Glad ändå över att vi syskon hann besöka henne, ta farväl och säga hur mycket vi älskade henne! Här satt Malin och höll hennes hand i måndags kväll - och ett dygn senare var hon borta... 

Och på väg hem i natten så lyste himlen av stjärnor och norrsken - redo att hälsa henne välkommen...

Jag har skrivit om Sonja flera gånger i bloggen och alltid blivit så glad när jag tittat tillbaka på inläggen. Vi har gott om fina människor i vår släkt och för den som vill göra återblickar finns ett par inlägg här:
 
 
 
Från pappas fina diktbok hämtar jag dikten han skrev när den första av hans systrar gick bort. Den passar bra även till dig Sonja:
 

MÅSEN eller TILL MIN SYSTER

Lyft högre upp mot rymder där vingarna bär
Ja, högre och högre ändock
För din längtan att nå till en annan sfär
lämnar Du modigt din flock.

I svävande flykt över sjö, över land

Du styr mot en okänd front
Där som kvällssolens strålar smälta in
i en hägrande ny horisont.

Måhända en dag ska jag följa din färd
och vi ska flyga igen
För att nå en bättre och ljusare värld
där vän aldrig skiljs ifrån vän.

                                                Henry Lindgren

 

Och i min numera rika bildskatt finns hon med på många ställen. Det blir ju gärna så med människor man tycker om.


Här bjöd hon in till släktkalas i Bastuträsk.

Här var hon med och firade mammas 80-årsdag - och hon hann prata med alla!


Här minglar hon med maken när släkten träffades i Munkviken.


Här dök hon och maken Ulf upp i Lycksele för att se min föreställning och äta middag efteråt.


Här stötte jag på dessa kärlekar i Norsjö när jag var på jobb. De hade så mycket glädje av varandra och det kändes verkligen.


Här läser Sonja ur pappas diktbok på hennes man Ulfs begravning februari 2017. Fint farväl


Fina kusin Maria...

 ...och fina kusin Marlene är lika fantastiska som sin mamma och ni vet att vi är många som finns till för er i den här svåra stunden. Skickar all vår kärlek!

Från djupet av mitt hjärta beklagar jag sorgen, tackar Sonja för allt hon bidragit med och avslutar med ännu en av pappas dikter:

AVSKEDET

Som stilla bris, när morgon gryr
Så tänkte jag mig det
Att ta farväl från vardagen
för liv i evighet

 
 
 
#1 - - Marlene:

Monica! Så fint ❤️❤️❤️ Blir så glad av att läsa dina ord, och se bilderna på mamma och pappa, från då livet hade en massa möjligheter kvar att bjuda på 🌹

Svar: Tack! <3 Och mest tack för att vi fick ha era föräldrar även i vårt liv! <3
Monica Lindgren