Bloggen presenterar stolt...

The Lindgrens! 

När solen sken som klarast åkte vi till Munkviken för en släktlunch med hela klanen! Ja, alla kunde kanske inte vara med men glädjande nog kom många, och även kusin och farbror med familj från Stockholm - alla för att äta lunch och träffas. Och prata. The Lindgrens are very talkative! 
 

Samling på gården! Här har syster Malin fått fatt i kusin Thomas som vi inte har chansen att träffa så ofta! Kul att ses igen!
 

Och maken fick hugg på min härliga och pratsamma faster Sonja! Varje gång det har varit släktträff och de åker hem säger hennes tålmodige man: "Nu är du väl nöjd. Nu har du väl fått prata om'dig!" Haha! Men då har hon ju precis kommit igång!


Sonja är fantastisk på att hålla ihop släkten och ringer gärna runt till alla syskonbarn och barnbarn för att kolla läget och bry sig! En ovanligt varm och omtänksam människa! Hon är också den enda som fått kalla mig för "Monkan-Stånkan"! Haha!


Och pappa och mamma var så fina - och här också ganska andäktiga!


Inget kalas utan finaste My! Hon är så uppmärksam och noterade här att jag hade andra glasögon! "Så vackra de var!" är hennes kommentar. Kärlek lillfia!


Vi åt en kalasgod buffé med kalla läckerheter som tjälknöl, laxpaté, egen sill, vb-paj och andra rullar och sallader. Fräscht!


Och här har mamma och pappa fått låna lilla Elina som är det yngsta syskonbarnbarnet!


Mätta och glada släktingar! Till vänster sitter Kerstin som är gift med min fabror och Ulf som är gift med min faster. Ja, inte med varandra utan hon med Curt och han med Sonja. Ja, ni fattar. Till höger kusin Thomas och hans fru Cydney! Nej, hon är inte från Australien... men väl från Canada!


Deras söta flicka Rebecca hade lite jetlag efter deras semestertripp så hon var rätt butter till en början men här har hon lånat pappas mobil och gjorde porträtt av oss. My blev mäkta intresserad! Ny app att ladda ned pappa Martin?


Ja, ser ni så fin jag blev! Brun i skinnet med supervita tänder! Tack! 


Sedan gick vi ut och drack kaffe och här sitter maken med värsta jättekakan som vi fick som dessert! Jag skulle så här i efterhand nog bara tagit en halv... men när man är igång och pratar så slänger man snabbt i sig en hel kaka trots att man inte behöver... Den var bara så gooood!
 

Thomas och söta dottern!


Och här har hon gjort en ny bild av mig där jag fick regnbågshår! Nice! My blev plötsligt lite sotis och ville gärna vara nära mig... 

Jag fick också vara busig lektant (jo, jag är ju en sån!) och här vänder jag upp och ner på Rebecca! 


Det tyckte My var lite kul!


Därför fick jag slänga runt henne också! Det är tur att de är i fjäderviktsklassen!  


Sedan kom pappas stora stund och han fick ta fram den nyutkomna boken som levererades i måndags. Äntligen kunde han dela med sig av sina dikter till hela släkten. Den första boken fick hans bror Curt som en för tidig födelsedagspresent! 


Faster Sonja ser rätt stolt ut och det är vi nog allihopa! Här flankeras hon av dottern tillika min kusin Marlene och hennes dotter Elina!


Pappas diktsamling heter ju "Revansch" och det var nog något som hans lillebror också fick idag! Pappa och Sonja är ju riktiga pratkvarnar och när de turas om att berätta minnen på de här träffarna så är det nästan som en duell! Haha! Curt däremot är en ganska lågmäld person men idag tog han också plats och förärade oss alla med var sitt USB-minne där han skannat in 8000 av sina negativ! Det är bilder som han tagit av släkten och Önnesmark sedan han började fotografera på 60-talet! Helt fantastiskt! Vilken skatt! Stort Tack Curt!


Vi avslutar dagens släktkalas med att låna ut kameran till My som blivit en riktigt duktig fotograf! Här dokumenterar hon mig och pappa Martin! Snyggt jobbat tjejen och tack alla för en fantastiskt fin dag!

Efter lunchen (som rack hela eftermiddagen) åkte övriga hem till pappa och mamma för lite hjortron och garanterat ett lass kakor... Vi åkte däremot till svärfars där det var lite piggare idag. De satt och åt när vi kom och Sonja hade bara känt sig lite yr idag. Nu hade jag en liten vattenlektion så jag hoppas att de också inser vikten av att dricka mycket. Det är ju världens medicin! Mot allt! Och i den här värmen också mot vätskebrist...


Väl hemma blev vi lite sugna - man kan ju inte bara äta lunch - så vi gjorde en liten tapastallrik och tog med till uterummet!


Olivoljestekt surdegsbröd, färskost, haloumi, soltorkad tomat, parmaskinka - och en liten karamell på toppen! Gott och precis vad vi behövde!

Nu är det enda jag behöver lite sömn och det ska jag faktiskt kosta på mig! Sov gott alla glada så ses vi för en ny dag imorrn! Tjolahopp!
 
 
#1 - - Majbritt Söderberg:

Fint skrivet med innerlig värme, att den goda stämningen fortsatte kunde vi konstatera när vi var på hemväg och gjorde en blixtvixit på Lindgrenska gården, åkte iväg med ett mycket uppskattat förvärv.