Mat & bak & skidor!

Det är så härligt ute! Idag inledde vi med sex kilometer promenad och ett stopp på ICA för att handla semlor som vi fikade till herrarnas skidskytte. Det blev dubbel glädje då Samuelsson också sköt hem ett silver till Sverige!
 
Njuter allt jag kan trots att det fortfarande är lite för kallt för att sitta i solväggen. Men det kommer!
 
Igår skrev jag en del och passade på att laga upp lite gryta. Jag gör mycket grytor eftersom det är en perfekt rätt att laga medan man sitter och jobbar. Den klarar sig själv fram till att grönsakerna ska i och sedan är den nästan ännu godare att äta dagen efter. 
 
Vi gjorde upp eld ute igår och grillade korv till lunch, och då kom jag på att jag brukade baka små tekakor när barnen var små. De är perfekta som bröd till falukorven. 
 
Hittade ett recept som bygger på havregrynsgröt och de blev riktigt goda. Så nu kan det komma fler korvgrillardagar!
 
Vill ni baka så kommer receptet här:
 
Ingredienser till 20 stycken
1 dl havregryn (blandade också i lite solrosfrön)
5 dl vatten
50 g smör
0,5 dl ljus sirap
2 tsk salt
50 g jäst
9-12 dl rågsikt (jag blandade vete, råg och graham)

Gör så här:
1. Koka en gröt på havregryn och 2,5 dl vatten.
2. Smält smöret i gröten, samt blanda i resten av vattnet, sirapen och saltet.
3. Smula jästen i en bunke, ha i grötblandningen och rör tills jästen löst upp sig.
4. Blanda i mjölet och arbeta degen ihop till en deg, mjölmängden varierar på hur länge man kokat gröten så därav kan det variera. Degen ska gå att ta på utan att den klibbar på fingrarna.
5. Låt jäsa 30 minuter.
6. Ha upp degen på ett bakbord och knåda den lite. Kavla ut degen ca 0,5 cm hög. Stansa ut rundlar och lägg på bakplåtspapperklädd plåt. Nagga tekakorna med en gaffel.
7. Låt jäsa under en handduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
8. Baka mitt i ugnen i 6-8 minuter tills de får en gyllene färg.
 
Ha en fortsatt fin Alla hjärtans dag! <3