Hellre Cool än KOL...

Så är vi då här, mitt i den allvarligaste krisen någonsin - och det på grund av en fladdermus i Kina. Tror vi. Orsaken är naturligtvis öppen för alla möjliga tolkningar och en del ledare i världen beskyller t o m varandra för att ha satt igång denna epidemi. Själv är jag mest besviken på att kineserna inte lyssnade på den läkare som slog larm utan istället fängslade honom för någon form av uppvigling... Men nu sitter vi här lika förbaskat - och läkaren är död.
 
Sparpengarna har sinat å det grövsta eftersom jag länge hoppades att börsen skulle vända. Uppdrag och föreställningar stryks på löpande band och just nu har mitt företag inte mycket planerade inkomster... Det känns verkligen suuuuurt! Kanske, kanske, kanske kan man få någon krona ur det kommande kulturstödet - men vis av erfarenhet är det alltid någon punkt det spricker på. Det här året blir tufft - både för mig och andra småföretagare i kulturbranschen!
 
#backaskellefteå är ett utomordentligt initiativ mitt i krisen och många med mig har nyttjat stans restauranger och affärer så att de ska få in några kronor. Dessvärre har jag inte hittat något sätt att sälja mina egna tjänster. Man kanske skulle börja göra "stand-up" på torget? Med stort avstånd till publiken? Sälja matlådor? Skriva en bok? Nåja, vi får se vad som händer och jag har tur som (fortfarande) får jobba halvtid på teatern. Jag har inte haft en anställning på 12 år så det måste ha funnits en högre makt som förutsåg mina kommande svårigheter 2020. Tacksamhet är ordet!
 
Hoppet är ju också det sista som lämnar en så istället för att "flänna" över att helgens föreställningar med Profilteatern blivit inställda passar jag på att njuta av solen och en ledig helg!
 
Dagens lunch intogs utomhus och då smakar uppstekt palt i muurikkan alldeles fantastiskt!
 

Jag och (enbente?) maken inledde morgonen med att vakna alldeles för tidigt och utnyttjade "övertiden" till en härlig promenad upp på berget vid Solbackens Friluftsområde!
 

Usikt mot nya Kulturhuset!
 
Jag borde väl vara rädd för att drabbas av viruset då jag ju faktiskt har KOL och verkligen inte vill ha en sjukdom som leder till andningssvårigheter - men här hemma tar vi som vanligt till "hinkvis" med humor när det krisar:


Vad säger ni? Mer Cool än KOL? Haha!


Mer hot än het? Älskar min nya termosmugg som fått ersätta den maken köpte till mig på Starbucks i USA i början på 80-talet. Det var dags... Och har ni inte smakat toscakakan på Espresso House så är det bara att göra det!

Ja, jag konsumerar det jag kan medan jag har medel:
 

Unnade mig denna underbara vas på Pauls Blommor för någon vecka sedan och är sååååå nöjd! Man ska omge sig med vackra saker som man tycker om. Det är fantastiskt för humöret.

Och alla gillar tydligen olika. Medan jag köpte vas så var det någon annan som köpte toalettpapper:
 

Tomma hyllor på ICA Maxi har långsamt börjat fyllas igen - men nu sitter det lappar som påminner alla om att shoppa hänsynsfullt så att det räcker till alla. Vore ju skitjobbigt att vara utan...


När man drar sig för att åka på gymmet är det underbart att istället komma sig ut på soliga promenader på dagarna! 


Det gör jag varje dag och icebugsen är värda sin vikt i guld när man glider runt på "isgläggan".


Mer sol och mer is!

Roligaste inlägget under coronakrisen fick vi dock från Emilia för en dryg vecka sedan. Danmark stängde gränsen 12 eller 13 mars och det väckte självklart massor med frågor. Följande desperata inlägg såg hon på webben: 


Tord var desperat... haha!


Mindre desperat är Snurre som här hade ätit sig mätt på älgkött och bara dog bort i soffan... 

Han kan vila...
 
Njut allt ni kan av vädret och varandra! Tids nog kommer vi tillbaka i fas igen!