SVT, NBC, VBT, AW...

Rapport från ännu ett par intensiva veckor. Jag jobbar inte ihjäl mig men har ju lust att fylla dagarna till max trots att jag formellt bara har en halvtidstjänst på NBC (Nordiskt Berättarcentrum). Men böcker ska läsas, idéer förvaltas, texter skrivas, huset röjas och relationer underhållas genom att verkligen vara "där" när man är tillsammans. 


19 augusti var det dags för höstens första boktips i Go'kväll och det var så lustfyllt och roligt att komma igång. Personligen skulle jag nog kunna vara där varje vecka med tanke på hur mycket böcker jag hinner plöja - och hur roligt jag tycker det är att berätta om dem... 

Jag kände mig också så fin då jag precis hann få hem min fina klänning från Samsoe & Samsoe. Emilia jobbar ju på huvudkontoret i Köpenhamn och ger mig sååå mycket inspiration! Nästa gång kanske jag ska våga mig på något annat än svart... haha!

Det är också spännande med alla möten! Sist fick jag dela studio med fantastiska läkaren Ellinor Ädelroth som är Professor Emerita vid Umeå universitet. Hon har spenderat långa perioder i Kongo där hon har stöttat Denis Mukwege (som tilldelades Nobels fredspris 2018 för sitt arbete mot sexualiserat våld som vapen i krig och konflikter). Hennes berättelser var starka och upprörande - men det fanns också glädjeämnen när barn räddas och återfår tryggheten. 


Morö Backe och Skellefteå var starkt representerat när jag också hade sällskap av Erik Brännström! Han var kvällens kock och serverade surströmming på helt nytt sätt...
 

...som sushi och tapas! Det här var väldigt gott och klart annorlunda. Sushi med suring, wasabi och picklade rädisor var bäst men den friterade potatisbollen fylld med surströmming kom inte långt efter. Och hade ni trott att man kan göra en mangosalsa med vår norrländska delikatess? Jodå, det gick. Serverades i friterat rispapper. Snacka om crossower!
 

Vi åkte husbil till Umeå och stannade där ett par nätter för att bara vara lediga. Väderprognosen sa sommarväder hela helgen men kring Nydalasjön var det ganska mulet och blåsigt. Jag är ju fortfarande lite skadad i min sträckta lårmuskel men det funkade bra att cykla så vi avverkade många mil innan helgen var över. Härligt!

Annars har det varit mycket jobb de senaste veckorna. Berättarfestivalens planering är färdigställd men vi fattar officiellt beslut om hur vi ska genomföra den på måndag. Onsdag 2 septemer släpps alla biljetter och mina förhoppningar är självklart att vi ska köra - med nödvändiga restriktioner.


I torsdags avslutades en lång arbetsdag med en härlig ombudsträff på VBT (Västerbottensteatern). Fransesca Quartey inledde och teatern har verkligen ett härligt och digert program i höst. Jag och Robert presenterade Berättarfestivalen2020 och hann få in drygt 100 program på 20 minuter. Jag tror att jag kanske blev anställd för att jag pratar så snabbt... haha! 


I onsdags blev det lite AW med Kasamgänget när vi träffades hos Anki i Boviken för att grilla korv och planera hösten. Enda killen som fick närvara var Gottfrid. Nu är han en Grand Danois så han tog plats för fler...


Kärlek! Mie älskar hundar och här ser man tydligt att kärleken är besvarad.


Jodå, jag fick också ett par pussar av vår store vän. Här har jag munnen full av bullar och det kan iofs vara det som lockade... haha!


En dag med blandat väder avslutades med ett stilla hav och en fin himmel!

Här hemma hade vi ledig dag igår med att röja och köra bort saker till soptipp och förråd. Inte jätteroligt men väldigt nödvändigt! Och det är så skönt när det är gjort.
 

Sol och lite moln verkar hänga med även idag och nu ska jag nog mest bara slappa efter en lång sovmorgon.


Promenader funkar dock och bäst är att få komma hem igen och mysa lite med Snurre! Vi har gott om husdjur i kvarteret. Grannarna har skaffat fler katter och förra dagen hade vi celebert besök på baksidan...


...av en råbock! 

Allt är bra men jag måste delge er en reflektion efter att ha kikat på Stadiums hemsida för att se om jag kunde tänkas fynda lite träningskläder. Men jag blev faktiskt så irriterad över deras kvinnosyn.


Så här ser deras modeller ut generellt. Magra och bystlösa. Inget fel med det men avvikelsen gjorde mig upprörd. Kom fram till en tröja som var extra lång och rymlig. Då såg modellen ut så här:

Den här modellen fanns bara med på den här bilden... Jag tycker att hon kunnat få visa upp fler plagg! En annan som avvek var modellen som visade deras tightaste set av märket "Better Bodies":


Precis. Den enda med rejäla former! Skillnaden på modellerna blev så tydlig och det hade varit friskare om de vågat frångå stereotypen. Och nej, det blev inga köp!

Nu ska jag ta hand om den kropp jag har (och trivs med), dricka lite kaffe och klippa gräset. Önskar er alla en sköööön helg! :)