Lev!

Man kan spara sina surt förvärvade slantar för framtida bruk eller leva upp dem medan man har dem. Alla tänker vi olika men numera tycker jag att livet är så dyrbart precis i den fas jag befinner mig att jag inte direkt kan betecknas som "Spara"... Sara Lidmans fina uttryck "Lev!" får vara sinnebilden för mitt liv just nu!

Därför blev den senaste husbilssvängen också en härlig tur. Vi bodde i Vaxholm sista dagarna men eftersom jag var bjuden på en pressvisning av en kommande biofilm inne i stan så gjorde vi en hotellnatt (hur skönt är det inte med eget badrum efter flera campingnätter?!) på Söder och passade också på att besöka Fotografiska som ju är vårt favoritmuseum.

Det var som vanligt fantastiska utställningar och Scarlett Hooft Graaflands "Vanishing Traces" var otroligt fin. Hon reser runt till isolerade platser och använder den storslagna naturen som bakgrund men skapar konst analogt tillsammans med invånarna.

Hon gillar konstrasterna mellan natur och kultur och många av bilderna är en form av performance. Här flyter sextiofem vita ballonger för ett ögonblick i en spiralform på den röda sjön Laguna Colorada i Bolivia...


Den här bilden av unga flickors blå strumpbyxben i en kanot på Madagaskar har också förstärkts med broderade detaljer. På ön användes uttrycket "Blå människor" ofta om slavar...


Vincent Peters utställning "Light Within" bestod av många porträtt där han influerats av filmen som också var hans fars största intresse. Det här av Penelope Cruz var fantastiskt!


Ljus och skugga i skön kontrast.


Och roliga porträtt - som det här av John Malkovich.


Nästa utställning var "Sea of Artifacts" av Mandy Barker som fotograferat plastskräp runt om i världen och blev uppmärksammad först när hon gjorde vackra konstverk av dem. Det här ser ut som en annorlunda vintergata men serien bilder heter "Straff" och den här konstellationen kommer från Storbritannien:


Det blir väldigt tydligt när hon använder fotbollen som ett enskilt plastföremål för att påverka en global publik.

Slutligen den starka utställningen "Memoria" av James Nachtwey. Han är fotojournalist och krigsfotograf med skakande bilder från oroshärdar över hela världen. Ofta tagna med fara för sitt eget liv och alltid med stor respekt för de mest utsatta.


Här är maken på väg in i utställningen. Det som ser ut som en vacker tavla är en dokumentation av vidriga händelser...


Omskakande.


Här befann han sig mitt i tragedin i USA... Hemskt - men en helt fantastisk bild.


Här har barn från kåkstaden Soweto betalat en slant för att en kort stund få leka och hoppa trampolin. 

Efter mitt biobesök i måndags och en fantastisk film (berättar mer när den har premiär!) åkte vi tillbaka till Vaxholm för att hämta husbilen och styra norrut.


5 augusti kommer för alltid att vara den dag jag firar mest och i måndags var det inget undantag. Nu har jag nio års nykterhet och upplever fortfarande den största frihet jag känt i livet! Bara kärlek!


Vackert i Söderhamn där vi övernattade på Stugsunds ställplats.
 

Någon taxibåt såg vi inte till men vi traskade/hoppade runt lite i området.


Snickarglädje på gränsen till hysteri? Haha!


Lite regn, lite åska på håll och en dramatisk kvällshimmel!

Men nu är jag tillbaka i selen igen och har satt igång med höstens olika uppdrag. Det blir inget rantande på scenen så länge jag har foten i bandage men man kan ju gå och titta på andra fina. I onsdags besökte jag och fina kollegan Lina Hognert Allsången på Nordanå!


Saga Eserstam är en så lysande skådis och sångerska! När hon tar ton blir man lycklig i hela kroppen!


Och den här dynamiska duon, Saga och Mattias, är bara så fina ihop!


Go' och gla' och alldeles fantastisk!


Dessutom var Ellenor Lindgren gäst för kvällen och vi fick se/höra ett smakprov från hennes kommande föreställning "Lev!" (tillbaka till kärnan!) där hon samlat många av Sara Lidmans tal som ju finns bevarade på arkiv i Umeå. Hon presenterar dem både som talare och DJ där hon under tiden samplar musik och gör en otrolig performance! Hur det går till vet jag inte men den måste ses när den får premiär.

Slutligen måste jag få skryta lite... Som av en händelse blev jag upplyst om att mitt namn nu finns i guld på en av mina favoritböcker från i våras "Täcknamn Hilde" av Kjell Ola Dahl.
 

Wow! Jag fick lite ståpäls... haha!


Och har ni inte läst den; Läs! Historiskt intressant om ockupationstiden i Norge under andra världskriget och ohyggligt spännande!

Nästa vecka kommer jag och Maria Saadio att åka till Skottland för bok- och teaterfestival i Edinburgh och har jag tur hinner vi lyssna till ett författarsamtal med just den här utmärkta författaren. Vi ska också hänga med journalisten och författaren Sophie Dow som jag lärde känna på Go'kväll och jag ser fram emot magiska dagar!

Men nu ska jag tagga ned för idag och se lite fotboll tillsammans med maken. Ombyte förnöjer och YNWA! :)
 
PS. Nu glömde jag... Maken slog mig än en gång i Yatzy och drog till med 320 poäng... Grattis, nu är det (tyvärr) offentligt! Haha!