Edinburgh - part two: Book festival!

Förra torsdagen avslutades på bokfestivalen och jag ber om ursäkt för att jag inledde bloggandet utan att riktigt introducera mitt utmärkta ressällskap:


Maria Saadio - till vardags är Akademibokhandelns bästa tipsare! Ja, ni fattar ju varför jag är så glad? Nu är hon inte lika förtjust i selfies som jag och slipper därför vara med på alla bilder - men jag skickar ett stort tack för en fantastisk resa, innehållsrika dagar och glada skratt! Det hade inte kunnat bli bättre.


Torsdag afton fortsatte vi vår promenad genom den fina stan.


Vi besökte givetvis en av de två(!) julaffärerna där man välkomnas in med ett "Merry Christmas!".


Och på den här puben trängdes the scotsmen. Glada prickar allihopa men vi skulle ju vidare till festivalen.


På Charlotte Square fanns bokfestivalområdet och här har vi kommit in i bok-shoppen där författarna också satt och signerade böcker. Vi hakade inte på signeringarna då köerna är långa och vi ändå helst vill läsa deras böcker på svenska. Men jag köpte några engelska titlar som ännu inte är översatta. De blir kul att ta fram i höst.


Spänningshyllan! Här fanns det mycket intressant:


Alexander McCall Smiths senaste utspelas tydligen i Sverige (bästa Maria har koll på allt!). Någon hade varit lite rolig och stavat hans förnamn med ett svenskt "Ä"... Haha! Ni har säkert läst hans utmärkta böcker om Damernas Detektivbyrå och nu kommer tydligen en ny serie.


Isländske författaren Ragnar Jónassons "Ön".


Ann Cleeves' Shetlandsmysterium "Svart som natten"... Ja, de två senaste hade vi naturligtvis redan läst.
 

Lite ödsligt sent på kvällen men författarsamtalen var igång och alla hade hunnit lämna sina platser. Hela området är en väldigt mysig trädgård att hänga i och på dagarna var det fullt av glada och bokintresserade människor. 
 
Men tidig uppstigning gjorde att vi också valde att traska tillbaka och få några timmars sömn. Fredagen skulle nämligen ägnas åt busstur till de skotska högländerna. Samling i ottan! Man undrar ju vem som bokat... haha!