Fina vänner, träning, jobb och TV!

Den här veckan har det blivit en hel del nödvändigt pappersarbete, härlig tjejmiddag med fina vänner, hård träning och även en dag på TV där jag i vanlig ordning tipsade om fantastiska böcker i Go'kväll!


Här är jag i fint sällskap med Beppe som programledde, f d Skelleftebon Per som tipsade tillsammans med mig och Dan som var kvällens fantastiske gäst!


Arvidsjaurbon Dan Eriksson gör viktigt volontärarbete i föreningen "Suicide Zero" och är idag en lycklig människa - men det har inte alltid varit så. Psykisk ohälsa och självmordsförsök har kantat hans liv men nu använder han sina erfarenheter till att hjälpa andra. Och jag kan bara instämma: Det är sååå viktigt att vi vågar prata med varandra när vi mår dåligt. 

Jag och Dan fick fin kontakt direkt då våra "missions" tangerar varandra även om min ingång är alkoholismen. Som av en händelse hade jag också valt att tipsa om Anna Sundström Lindmarks och Elisabet Widmarks nyutkomna "Vi skulle segla runt jorden" - en grafisk roman från 12 år om en pappa som tar sitt liv - allt sett ur barnets perspektiv.
 
Det är en helt fantastisk bok - vacker, stark och drabbande om ett svårt ämne. Kanske kan den också hjälpa anhöriga att sätta ord på sina känslor och prata mer öppet om psykisk ohälsa. Tiden läker inte alla sår men man lär sig leva med dem och de ljusa dagarna blir fler.  Älskar den poetiska texten på baksidan:

"I framtiden skulle vi segla runt jorden. När vi hade råd och jag hunnit bli lite äldre. Vissa säger att pappa inte ville leva. Det stämmer inte. Han fick en sjukdom. Han kunde inte rå för det."

Vi hann också spexa lite och här dök Beppe in i min sefie. Han fick bli det tredje ögat... Haha!

Det kanske verkar opassande att larva sig när programmets innehåll var så allvarligt men Dan har kommit långt i sitt tillfrisknande och vi var båda överens om att humorn är en stor tillgång. Tack för ett fint möte! 

---
 
I övrigt är allt bra då jag äntligen kunnat träna igen och nu sitter träningsvärken som en fläskläpp i skinkorna efter Ankis hårda pass! Ja, vi klagar vilt under tiden men tycker ju egentligen att det är perfekt att få ta ut sig ordentligt... Har också hunnit en sväng med mamma på akuten men det var som tur var inte så allvarligt och hon fick åka hem efter att ha blivit kollad ordentligt. Smärta i ryggen och sidan gör ju att man oroar sig för eventuella hjärtproblem - men nu fick hon istället en helkväll men mig och syrran och det är aldrig fel för en sällskapssjuk moder.
 
Ikväll har jag fått en egen helkväll med fina kompisarna Karin och Tina. Vi har ätit Pokebowl, kladdkaka och pratat ikapp om aaaaallt. Tusen tack för att ni kom finingar! Att träffas live är ju det bästa som finns och jag är så tacksam över alla fina och nära vänner som finns i mitt liv.

Ja, jag har ju väldigt många vänner även på sociala medier men har mer och mer börjat se de röda notissiffrorna på telefonen som en stressfaktor. För en tid sedan tog jag helt sonika bort notiserna och går istället in om och när jag själv vill och har tid. Jag hinner gilla det viktigaste i alla fall och känner mig betydligt lugnare nu. De som vill något viktigt tar ju kontakt på annat sätt och dessutom får jag mer tid över för livekontakt. Kram på er alla!
 
 
 
 
#1 - - Dan Eriksson:

Hej Monica. Tack för dina fina ord.Jag kommer att fortsätta prata om psykisk ohälsa utan att skämmas. Jag är stolt. Lycka till Monica och tack för vårt fina möte hos SVT i Umeå.

Svar: Hej Dan! Du ska vara stolt och lycklig! Så roligt att träffas! Kram
Monica Lindgren