Ljusblåa dagar...

Mår gott, har det bra, gör roliga saker, träffar underbara människor, äter gott, motionerar mycket och njuter av dagarna! Ja, det låter lite skrytsamt men det kan aldrig vara fel att njuta av livet och vara positiv även om man jobabr. Allt blir lättare då.


I lördags tog jag och maken ledigt, satte oss i husbilen och styrde kosan söderut. Vi hamnade nedanför Ö-vik på den här utmärkta ställplatsen i Köpmanholmen. Friden infann sig direkt!
 

Ljuvligt väder och lång promenad i området.


Ruffig och naturlig Vilks?


Varning för vaddå?


Plantering med symbolvärde.


Entré till 27:an... Eller en öppning till Narnia?


Stenkul.


Och en underbar promenadväg som bl a ledde till Kärleksudden.

Köpmanholmen är ju en gammal bruksort och längst den här fina vägen fanns också en fotoutställning som jag gillade!


Sågverks- och massaindustri dominerade från 1800-talet fram till 1982 när bruket lades ned. På 40-talet sågs Köpmanholmen som ett mönstersamhälle och det var väldigt fint. Verkligen på landet nära stan.
 

Småbåtshamnen och ställplats för husbilar bakom de röda husen.


Lånar lite Fröding:
Det är skimmer i molnen och glitter i sjön,
det är ljus över stränder och näs
och omkring står den härliga skogen grön
bakom ängarnas gungande gräs... 


Och efter promenaden var vi tillbaka igen, fixade lite middag och åt ute i solen. 


Ja, där pekar maken ut mig... Haha!


Läsning och mys i solen. Mer behöver jag egentligen inte!

I söndags vaknade jag upp till födelsedag med fixad frukost och fina presenter från hela familjen! Roligast blir nog att gå på "Hunger och Törst" i Umeå och äta smakmeny när barnen kommer hem. Tack!

Fast resten av firandet gick heller inte av för hackor. När maken fyllde 60 i februari bjöd jag honom på IKEA-lunch i Umeå innan firandet drog igång. Han ville självklart inte vara sämre och vips var vi i Sundsvall:


Jag fick t o m dessert med extra mycket jordgubbsgelé! Nu älskar vi att gå på det här varuhuset så det är något vi båda uppskattar. Allt behöver inte vara så märkvärdigt.


Men att fira med att gå bland skruvar och beslag på Bauhaus kanske inte uppskattades lika mycket... Haha! Men vi avslutade med lite andra affärer så jag var mer än nöjd trots minimal shopping. Roligast var den här sökrutan på IKEA:s kunddator:


Haha!

Senare på aftonen vände vi norrut igen och stannade till vid Vedabron för att äta middag.


Ståtlig utsikt!

Det började blåsa ordentligt och då är det också skönt att ha kommit över bron där det känns i bilen. Och parkeringen vid Vedabron var nog den mest exklusiva jag sett. Ja, där stod inte bara en stor samling husbilar...


...utan inte mindre än 14(!) Ferraris! 


Imponerande! 


Vi traskade runt och kikade på området där man också gjort ett litet vattenfall. Jag tog plats bakom.


Det var fint att stå här men den tilltagande blåsten och husbilsgrannarnas konstant skrikande bebis avgjorde saken. Vi åkte vidare...


...och när himlen börjat färgas rosa landade vi i Köpmanholmen igen. Lugnt och skönt. En fin födelsedag på alla sätt!

Efter ett par dagar hemma med jobb och pyssel var det ledig dag igen igår och då kalasade vi blågult här hemma med mamma och syrran med familj. Bröderna hade fullt upp med egna aktiviteter och de får jag träffa en annan gång.


Mamma och systeryster! Haha! Alla kvinnor i min familj är lite crazy - fast på olika sätt...
 

Och jag fick mer fina presenter, blommor och ännu en "Limelight" som jag tycker så mycket om!
 

Max var fin i fluga och syrran och hennes Martin kollar in gamla bilder som mamma tagit med.


Den här med storebror Lars och eleganta faster Eivor tycker jag så mycket om!


Max - redo för en nationaldagsmiddag!


My och mamma var också på hugget!


Här har jag och Max grillat både kött och sparris!


Och här kollar My in crazy mosters muskler!


Men hon var mer imponerad av det som hängde på undersidan... Haha! Tack för bilder Malin!


Mamma hade bakat och även hjälpt mig med tårtan som vi kämpade på för att äta upp. Gott och väldigt trevligt att få rå om alla! Nu har jag fyllt år färdigt för det här året och fortsätter som en glad 56:a!


Den här fina gamla bilden av Curts studentexamen där han flankeras av pappa Algot, mamma Emelia och syrrorna Kerstin och Sonja var också så fin att den får avsluta dagen! Gissar att det var pappa som tog bilden och glad att den finns kvar.

Nu måste jag verkligen fortsätta jobbet. Har varit ute på min dagliga runda och även haft besök av finaste kompisen Anna:
 
Vi hann prata ikapp, dricka kaffe, slappa i soffan och även kika på husbilen.
 
Den fick godkänt och nu är det min tur att åka till henne och kolla in nya altanen. Puss å kram sötnöt! 

Men först lite jobb... Kan ju inte bara vara uppe i det blå!