Från palt till vårrullar!

Tittar tillbaka på en matig lördag men roligt umgänge och fina människor! Började med lite shopping och sedan iväg för att hämta mamma och skjutsa henne till Önnesmark där det traditionsenligt var paltfest och lunch för både älgjägare och utflyttade bybor. Trevligt att träffa alla!
 

Mamma uppskattade verkligen att återse f d grannar och vänner. Här pratar hon med Östen som är född nästgårds och numera äger ett sommarhus i byn.

Vi hade sällskap till bords av Lennart och hans sambo...


...och Östen och hans fru Doris. Jag försökte lära henne halstricket men hon behöver verkligen inte lyfta några hakor!

Leif, hans mamma Aina och vår gamla granne Rune som sålt hemmanet och numera bor i Bureå.
 

Mamma flankerad av lillebror Roland och hans yngsta barn Pim.


Majbritt hade med sig promenadkompisen Inga-Lena som också har svärsonen med i jaktlaget. Erland är Östens bror och byns verkliga ordningsman!


Barndomskompisen Kerstin och hennes Anders satt tillsammans med en av dagens styckare. Det slaktas alltid älg den här dagen och då passar det ju bra med ordnad lunch. Hittills har de skjutit tre stora och tre kalvar och jag och Malin har turen att få ta del av älgkött från Roland som hellre kommer på middag lite då och då. Win-win!


Jörgen Burstedt kommer från grannbyn och finns till vardags på LRF konsult (jo, han har hjälpt mig med försäljningen). Här sitter han med Ola Pettersson och Asta som fortfarande bor i byn.


Storebror Lars och styckaren Leif Schmidt satt tillsammans med gamla svågern Greger som inte ville vara med på bild...


Christina som har sommarhus i byn satt och pratade med Britt. De är båda gifta med gamla Önnesmarkare.


Christinas man Walther hade tur med lotterierna och han sitter tillsammans med makens barndomskompis Sören som flyttat tillbaka till byn.


I bakgrunden servar Gunnar med kaffe och i förgrunden sitter hans svägerska Britt och Sörens gamla svåger Pär.


Och här har ni min gamla klasskompis Stig som också framträtt med mig, Kerstin och Yvonne när Byagården var Bönhus och vi kanske var 12 år gamla. 


Storasyster Rut var manager, skötte ljudtekniken och i mitten av 70-talet gjorde vi naturligtvis... 


...ABBA och Waterloo! Vilken show! :)


Min barndoms bästis Yvonne fanns ju med på scenen och numera även i jaktlaget. Snyggt jobbat i år då hon skjutit två kalvar!


Lotterier är givna under lunchen och som vanligt tog Majvors familj hem det mesta! 


Lilian skänkte som vanligt hemgjorde biskvier och jag grämde mig att jag inte vann i år... 


Trevlig stämning, mycket prat och skratt under ett par intensiva timmar. Tusen tack för mat och kaffe!

Så åkte vi hem, mamman blev hemskjutsad, jag köpte plastpåsar för att vara beredd på att ta hand om köttet, landar hemma - och så ringer storebror och frågar om jag fått med mig fel jacka... Aaaaahhhhgghh... Självklart var jag så varmlivad att jag inte tog på mig den utan bara slängde in den i bilen. Och jackan var väldigt lik min men naturligtvis någon annans - med bilnycklar och allt. Bara att vända om igen...

Nåja, jag fick ju kött och lillebror slapp köra upp till stan igen. Packad och klar satte jag på en panna för att koka benen. Lika bra att göra bort direkt! Och det var väl kanske inte min dag igår. Gick till sovrummet för att byta om och hör inte att grytan kokar över... Ahhhhgghhh igen. Spadet rann på golvet och även ner i alla tre lådorna under spisen... Jättefräscht. NOT. 

Men som tur var hade vi blivit bjudna till syster yster på födelsedagsmiddag för Martin och det var hur skönt som helst att åka iväg och chilla med superservice! Nästa helg är det också Max födelsedag och då jag reser bort fick det bli uppvaktning även för familjens yngste.
 

Ganska nöjd Max när han insåg att det var dags att öppna paket!


Swish!


En liten skateboard!


Något nöjd!


Nu längtar Max efter att få besök av Oskar och lära sig lite tricks! 


Och under tiden vi öppnade paket så gjorde Malin och Hanna färska vårrullar och galet god dippsås!


My har blivit stor tjej och hade kompis med sig till middagen.


Och födelsedagsbarnet ville inte vara med på bild men fick givetvis paket!


Och tårta! Max var först ut...
 

Martin fick ett roligt spel av syrran Hanna och vi spelade "Ticket to ride" resten av kvällen. Så roligt! Men som ni ser slutar den europeiska järnvägen i Stockholm även här... Men snart får det bli andra bullar. Jag vill spela Norrbottniabanan!

Sen och trevlig kväll i huset på höjden och vi tackar för fantastisk mat och sällskap! Idag vaknade jag för tidigt och känner mig astrött men jag hänger i soffan och har fått flera besök där det inte spelar någon roll i vilken form jag är. 


Först kom Anna med sina fina tvillingar! Här ser Alma rätt allvarlig ut...


Men det gick över!
 
OCh brorsan Leo var också en glad skit idag!
 
Finaste Anna! Nu är det inte många dagar kvar innan vi åker till Kreta för en vecka där vi bara ska må gott!

Nu har lillebror varit här en sväng och jag måste börja ta tag i köttbenen igen. Ska det bli någon mat måste jag engagera mig. Regnet öser ner och det passar bra att vara inomhus och tända ljus. Ha en fin söndagkväll alla!