Don't kill the messenger!

Glad och tacksam efter en fantastisk Matfesthelg där jag tror att någon högre makt också välsignade oss med ett alldeles underbart väder!

Det blev en riktig sommardag - förmodligen because we're worth it! 


Inledde fredagen med att vara med på morgonmötet på TGN. LRF hade lyckats göra ett program med fokus på lokalproducerat och verkligen lyckats! Lite märkligt var det dock att alla talare blev avtackade med present - utom jag... Men den senaste tiden har jag varit utsatt för en del prövningar så jag tränar mig på att släppa småsaker. 


Society Café stod för det goda morgonfikat och berättade att de haft fullsatt under hela matfestveckan! Såååå roligt! Samma resultat rapporterar alla som var med så restaurangsamarbetet blev en succé.


Fredag förmiddag öppnade också Skördemarknaden och Visit delade både tält och arrangemang med oss. Så skönt att också ha er med! På bilden ser ni Jenny på Visit, Sven-Erik som kommer från SM i Skövde och styrelsens Anna-Karin som gjorde ett kanonjobb under helgen!

Skördemarknaden blev också särskilt lyckad och alla producenter rapporterade om den bästa försäljningen på många år. Jag blir så glad när fler kan gynnas under arrangemanget!


Ostar från Åsbergets Gårdsmejeri!


Lammkött och ullprodukter från Bergsåkersgården!


Handgjorda knivar för köket!


Lilla Musteriet bjöd på smakprover av äpple- och blåbärsmust!


Dragonmarinerad fetaost smakade gott!


Bär och svamp i mängder!


Och ost från Svedjan... Den här bilden på Pär Hellström får symbolisera matkärlek!


Åke Matsson ser också nöjd ut efter att ha provsmakat.
 

Johanna hanterar ostarna med omtanke.


Mer kantareller!

Thaibasilika!
 

Sanna och Anna-Karin höll ställningarna i tältet!


Renfors tomater sålde rekordstort! 


Och bästa Tage tittade förbi - med en bärbar telefon...


Guldgubbarna informerade!


Glada vänner med nyköpta ostar!


Kingen. Sötaste besökaren?


Både poliser och ordningsvakter. Om det behövdes? Ja, ni ser ju själva hur fruktansvärt mycket tumult det var... Haha! Polisen tvingade oss dock att ha två ordningsvakter i parken hela tiden. Tack för 10 000 i extra lönekostnader! Väldigt schysst...

Bästa killarna Jögga och Peter var naturligtvis med och jobbade! Hur skulle jag kunna klara mig utan er? 
 
Och det här härliga gänget var på plats både fredag och lördag! Tack för support och glada miner!
 

Svarttjärns Asptallrik gjorde stor succé.
 
Och Kiruna tog hem SM i Utomhusmatlagning tillsammans med ett lag från Umeå. En rolig tävling med massor av besökare som träffades och trivdes! Jag är såååå nöjd! Återkommer med fler bilder en annan dag och lite mingelbilder kan ni även se på: Norran TV

---
 
Idag är jag trött, nöjd och glad. Jag har dock fått klä skott för en hel del missnöje den senaste tiden - men det är ju inte jag som bestämt hur årets Matfest ska vara upplagd. Jag har däremot tagit på mig ett projektledarjobb som jag tyckte stämde överens med mina egna värderingar.

Styrelsen, restauratörer, lokalproducenter, matmänniskor och andra runt föreningen var också helt eniga att Matfesten i dess dåvarande form skulle ha lagts ned. En MATfest måste ha betoningen på mat och inte vara en andra Stadsfest. Sedan är det ju fritt fram för vem som helst att lägga ned tid och pengar på att göra ett eget arrangemang. Att bara klaga på hur andra gör har aldrig lett till någon utveckling.
 
Däremot behövs nog en samlingpunkt i Stadsparken i framtiden där man kan köpa kaffe eller lokal streetfood. Man vill mingla och träffa vänner och kunna stanna ett tag i parken. Skördemarknaden och SM i Utomhusmatlagning lockade tusentals människor och jag tror att många gärna lånat en picknickfilt och myst på gräset med kaffe eller tiltugg. Men det är något föreningen får ta tag i. Mitt uppdrag är över och all kontakt får nu gå via [email protected]
 
Jag kommer också att ta bort alla negativa inlägg på min egen Facebooksida eftersom jag har slutfört mitt uppdrag och vägrar släppa in mer felriktade synpunkter. Åskter får alla ha men rikta dem till föreningen eller gå med i den och påverka framtiden. Det finns gott om plats för människor att jobba ideellt om man har energi över.

Som egen företagare går jag vidare till nya jobb och härnäst väntar TV (Go'kväll) och skådespelaruppdrag i Umeå. Min egen föreställningen "Lyckligare nu" kan ni också se på Västerbottensteatern 17 oktober då jag och Kågis intar stora scenen. Alla som vill att jag ska lägga mig ner och dö efter all kritik kan sluta hoppas. Nu går jag vidare och jag är glad och nöjd med årets Matfest som blev så mycket bättre än vi vågat hoppas!
 
Jag tror jag fortsätter precis som förut - glad och energisk! Ha en fin kväll alla!