Jobb och Littfest

Ännu ett par tuffa dagar har gått där jag även funderat på vad det är jag egentligen håller på med? Jag är inte tveksam när det gäller valet av sysselsättning - utan mer tiden när den har utförts...
 
Helaftonsföreställningar är ju väldigt roliga att spela - men förlorar en del av sin charm när man måste inställa sig 07.00 för att hinna sminka och förbereda innan föreställning för gymnasieelever 09.00... Det blir än en gång tydligt att jag inte är någon morgonmänniska.

Idag vaknade jag också lite för sent, 06.30, och sprang genom duschen med en filtallrik innan jag drog iväg. Satt i egna tankar när jag knöt föreställningsskorna; "Jag älskar mitt jobb, jag älskar mitt jobb, jag älskar mitt jobb...". Haha!


Darling Dorotea - I maktens centrum. Foto: Patrick Degerman/Västerbottensteatern

Nej, det är inte så farligt som det låter - måste bara tjörma lite. Att spela "Darling Dorotea" är väldigt, väldigt roligt och den känns verkligen som en fyndig spegling av vår samtid. Gymnasieeleverna har också varit med på tåget och det har varit jättekul! Idag gjorde vi dessutom en rapp och bra föreställning med hög energi och nu laddar vi för lördag och söndag 15.00.
 
Att jag är lite trött beror nog också på att resten av dagarna har ägnats åt planeringsarbete för andra kommande arrangemang. Jag ska göra ett par stora event, näringslivsgala och även vara med på Berättarfestivalen så det gäller att jobba på. Imorrn har vi en ledig dag men den ska jag tillbringa på Littfest i Umeå:
 
Jag ingår i en grupp av profiler som läser Västerbottensförfattare och imorrn fredag 10.00 ska vi samtala om våra böcker på Idunteatern. Det är dessutom ett tag sedan jag läste den bok jag valt så jag fick läsa om den i eftermiddag för att vara lite mer up to date.

Glädjande var dock upptäckten av att Stina Oscarson är med på nästa programpunkt som jag naturligtvis ska gå på. Ska bli kul att ses!

Jag hade länge tänkt välja en bok av Torgny Lindgren men valet föll till slut på P O Enquist. Båda är ju jättebra men ikväll nås jag också av nyheten att Torgny avlidit, 78 år gammal... Vilken sorg! Jag skulle ha valt honom...
 
Vi har setts några gånger på Västerbottensteatern i samband med att vi spelat hans texter och det var roliga möten där han hade glimten i ögat. När jag frågade honom vad han tyckte om vår uppsättning av Nåden så funderade han lite och sa sedan att han blev glatt överraskad över att upptäcka hur väl författaren skrivit texten... Haha! Världen har förlorat en stor man!
 
Att läsa om hans böcker får bli nästa projekt och jag gissar att hans skugga kommer att vila över Littfest den här helgen. Älskad och saknad! 

Nu blir det tidig kväll igen och imorrn den sista av veckans dagar med tidig revelj! Thank God!