Svisch...

Den här veckan har bara svischat förbi i rasande fart och jag har inte hunnit blogga sedan i måndags. Nu kanske det inte är det viktigaste här i världen men jag gillar ju att samla ihop mig varje dag.
 
Svisch är förresten ett ord man nästan inte kan skriva på svenska då det engelska swish har tagit över. Det känns felstavat fast att det ju är rätt.
 
Nåja, det kan vi lämna nu och konstatera att veckan började bra med träning och skrivjobb. Resten har fortsatt med skrivjobb och obefintlig rörelse... Kanske inte bra när man tänker sig ett nytt liv - men jag har kämpat på med mitt manus och med min specialskrivna text. Den senare gick snabbt tack vare de givna faktauppgifter jag fick att förhålla mig till. Manuset är tuffare. Jag tänker väl för mycket...
 

Helgens almanacka sa det sååååå bra! Haha!


Onsdag klippte jag mig och fick ny färg och slingor hos bästa Sara. Tack! Jag blev ett glatt ljushuvud på en gång.

Igår var det dags att åka till Vännäs för att göra mitt uppdrag som underhållning för Stadsbyggnadskontoret med alla dess avdelningar. Det blev jätteroligt! Jag älskar att stå på scenen när jag vet att jag har innehåll som alla känner igen och när publiken är nykter, glad och intresserad! Bästa!


Dessutom satte jag nytt rekord i låg bensinförbrukning! Det kanske inte är något att eftersträva men det var så mycket trafik, regn, svart väg och bara att finna sig i att "go with the flow".

Idag har jag hunnit vara på medlemsmöte på Rotary och efter lunch med på Stora Styrelsedagen som är ett arrangemang av Styrelseakademien som alltid plockar hit goda föreläsare. Idag var det blandat - och bäst var denna fantastiska, och i jämförelse med övriga talare, unga kvinna:
 

Laura Vidje - Cirkulär ekonom från Tyskland och Umeå där hon numera bor. Hon pratade hållbar utveckling på ett sätt jag inte hört förut och drog allting till sin spets. Vi måste tänka hållbarhet redan när vi producerar något. Vi har inte råd med mer avfall!

I det biologiska kretsloppet ska allting vara nedbrytbart och i det tekniska så kanske man inte alltid ska köpa nya prylar - utan hyra av producenter som också tar hand om delarna igen och ser till att de får nytt liv i en annan produkt. Ja, hon förklarade allt så pedagogist och entusiasmerande. Kanonbra!
 
I övrigt har det varit en sorgens vecka och för oss kvinnor en fruktansvärd utveckling i världen. Det måste vara dags att sluta skratta åt Trumps fjanterier och ta honom på allvar. Media har ett jättestort ansvar att bemöta hans vansinnesidéer med utmanande motfrågor. Vad är sant? Vad kommer förslagen att kosta? Vem ska betala? På vems bekostnad? Vi måste låta hans infantila tweets passera utan kommentarer. Han ska inte få den uppmärksamheten. Karl'n är ju inte klok.


En gris... 
 
På samma vecka har Trump förändrat abortlagarna i USA och Putin förberett ett förslag där misshandel i hemmet ska tillåtas. Vansinne! Det här är verkligen två envåldshärskande gubbdjävlar! 
 
Plötsligt kändes mitt manus som en ganska bagatellartad uppgift... Nåja, det är tur att det är fredag och dags för "På spåret"!