Sinnesro...

Jag måste prata om det där med alkoholen... Den kan ju vara en festlig tillgång om man klarar av att hantera den - men är också ett satans gissel som ödelägger liv och splittrar familjer. Steget mellan glädje och tragedi är ibland inte så långt och man ska ha full respekt för människor som väljer att inte dricka. Alla gör val i livet och för min del innebar det faktiskt att välja just livet.
 
Anledningen till att jag lyfter ämnet idag är att det pågår ett höstmöte i Skellefteå där alla deltagare är mina väldigt speciella vänner. Utan den gemenskapen hade jag aldrig tillfrisknat! Det spelar ingen roll om man känner människor väl eller om man ses för första gången - när man kommer in på ett möte känner man tydligt att alla i rummet vill en väl! Det är väldigt speciellt. 
 
Vi uppmuntrar varandra, vi duger som vi är och jag känner stor tacksamhet över att ingå i den här familjen. Vi avslutar också varje möte med en speciell bön som jag använder lite då och då:
 
Kloka ord.
 
Under mitt arbete med Matfesten har jag fått använda den fler gånger. Särskilt när olika nättroll fortsätter att förakta den förändring som görs. Enligt dem är festen borta och ingenting i den nya upplagan duger. Folk tycker sig ha rätt till det gamla arrangemanget - och rätt till langos och öltält. Kanske särskilt öltält?
 
Det är ibland lite beklämmande läsning och tar otroligt mycket energi - även om det inte är personlig kritik. Men man får ju acceptera att man inte förändra andra människor så istället har jag valt att bjuda in dem för att vara med och jobba med Matfesten nästa år. Har man stort engagemang kan det ju användas till något positivt! Några svar har jag inte fått - men de kanske kommer?

Ikväll väljer jag dock att berätta min historia i en gemenskap där jag får vara mig själv - och där alla vill mig väl. Jag önskar att alla fick vara i ett sådant sammanhang då och då. Man samlar kraft och får mer energi att hantera vardagen. Och så sinnesro på det. En höjdare. Trevlig helg!
 
 
 
 
 
#1 - - Majbritt:

Att tillhöra ett sammanhang är livsviktigt och efter Börjes begravning fick jag ett brev från Erik, prästen, som dels uppfattat ett starkt sammanhang och dels med insikten om den stora vikten av tillhörighet. Mot avundsjukan slåss man inte utan ignorerar alt.genom sakligt bemötande. Respekt till dig!

Svar: <3
Monica Lindgren

#2 - - Ingela:

Hoppas att jag kan besöka Matfesten även i år. Har läst en del om vad folk skriver på hemsidan, det är trist. Det behövs en stor kursändring i vårt samhälle när det gäller alkoholen. Den har blivit ett ständigt inslag, överallt och i alla sammanhang. Ibland kan jag tänka att det mesta i arrangemangsväg är överarbetat. Strunta i matchen, artisten, showen, konserten, festivalen eller vad det än må vara. Sätt upp ett öltält bara, och sälj billigt. Nog kommer "publiken". Jag är inte absolutist och har inga som helst problem med alkoholen. Men det retar mej så innerst in i ... när femtielfte konserten/föreställningen som man har köpt biljett till för dyra pengar, blir förstörd av fyllskallar som inte bryr sej ett dugg om vad som händer på scenen. I stället drullar man omkring och tjoar så att det inte går att njuta av det man kommit dit för. Till och med på stora nöjesställen i vår huvudstad serveras det alkohol under föreställningarna. Folk går in och ut i salongen bärandes muggar med dryck, fyllnar till allt mer och saboterar upplevelsen för andra. Tack och lov serveras det enbart i pauserna på somliga ställen.

Har jag nu förstått rätt så är inte Matfesten en alkoholfri tillställning alls. Det är bara öltältet som är borta. Jag tycker att den som bara vill dricka ska vara glad och nöjd över det. Det är ju mycket billigare att dricka öl hemma, och så slipper man snygga upp sej, fara iväg nånstans, tjorva med chaufför och annat.

Svar: Tack! Vi ses! :)
Monica Lindgren

#3 - - Helena:

Hej!
Vill bara säga att jag tycker den nya inriktningen med matfesten känns klok, fräsch och behövlig.

Svar: Tack! Vi ses! :)
Monica Lindgren

#4 - - Karin L:

Monica! Jag förstår dig eftersom du blir orättvist påhoppad av Nättrollen.Jag tycker du är rätt person att hålla i Matfesten, positiv, glad och full av energi. Det här med alkohol (ex. öltälten på tidigare Matfester)är ett gissel. Jag har alltid undrat varför TV4 och SVT envist håller fast vid att tipsa om olika alkoholdrycker i TV-rutan när det närmar sig helger. Det finns alltför många där ute i verkligheten som är fast i beroendet, och som FÖRSÖKER kämpa att bli fri från det. Skämmes TV och skämmes ni som tycker att Matfestens gamla koncept med öltält borde ha varit kvar. Välkommen NYA Matfesten!!

Svar: Tack! Vi ses! :)
Monica Lindgren

#5 - - Anna-karin:

Hej Tycker de är jättebra att öl-tältet försvinner ! tror Matfesten blir jättetrevlig ,ser fram emot att handla där <3

Svar: Tack! Vi ses! :)
Monica Lindgren

#6 - - Johanna:

Låter fantastiskt att ha ett sånt sammanhang! Skulle själv behöva det just nu, så jag får nog ta tag i att leta upp ett☺️

Svar: Rekommenderas! :)
Monica Lindgren

#7 - - Marianne:

Kom till din blogg när gogglade på Maj-britt, som jag är dna-kusin med, ja vi är släkt på något vis, men vi vet inte hur. Jag är uppväxt i ett alkoholisthem, vi hade ingen gemenskap av värde. Visst kan alkohol var ett socialt smörjmedel, men när det ger grus i maskineriet, så är det ett helvete. Jag är livrädd för alkohol, samtidigt kan det var svårt i sociala sammanhang att inte dricka, lätt att bli utesluten. Det verkar som att en del folk med försmak för alkoholhaltig drycker har problem med dem som inte dricker,det ska drickas vin och öl hit och dit.
Tycker trots allt ändå, att det har blivit lättare med åren. Säger som min gamla moster, det är svår att var lite eljest och att gå mot strömmen. Jag som inte dricker, inte äter kaffebröd och är vegetarian, (fast numera äter jag lite fisk ibland, så jag fuskar), är van vid att ständigt bli ifrågasatt. Nuförtiden rinner det av mig, men kunde förr bli väldigt störd över att folk störde sig på mitt icke drickande eller något annat som jag inte gjorde som de flesta. Tyckte att spriten hade ställt till det tillräckligt under min uppväxt och att det var orättvist, att jag skulle behöva försvara mitt ställningstagande. Stå på dig, varför ska det vara alkohol i alla sammanhang jämt? Lycka till i fortsättningen.

Svar: Tack snälla! Ja, det är märkligt att nykterheten är ett sådant hot - men normen i samhället har förändrats och vi måste hjälpas åt att stå upp för motsatsen. Kram!
Monica Lindgren