Strövtåg och uppvaktning

Igår var det paltfest i Önnesmark - en gemensam lunch för både slaktande älgjägare, deras familjer och Önnesmarkare i förskingringen. Vi passade på att göra ett besök och tog också med oss våra föräldrar för ett "strövtåg i hembygden".

Lånar passande text av Fröding:
"Det är skimmer i molnen och glitter i sjön,
det är ljus över stränder och näs
och omkring står den härliga skogen grön
bakom ängarnas gungande gräs."
 
Tjärnen eller "tjään" nedanför byagården (f d Bönhuset).  Två svanar på plats!

 
Byagården. Vi anlände nästan först - och gick sist! 

Nu kommer en bildbomb med fina Önnesmarkare och barndomsminnen. För er som inte känner igen någon är det kanske tråkigt - men för mig betyder de desto mer! Det fanns också en period när jag inte var så sugen på att åka "hem" men nu när det känns bra är det desto roligare.
 

Erland (vår närmaste granne) sålde lotter till bl a svägerskan Doris.
 

Mamma hängde lite över bardisken i köket och surrade med Catrin som är gift med Stig.


Catrin.


Och Mona som hänger ihop med Erland. Hon är ganska ny i gänget men trivdes med de andra i köket där det kokades både palt och kaffe. I bakgrunden Asta som är en klippa som fortfarande bor i sin hemgård. Storebrors fru Bettan var också med men syns här utanför bild.


Stora salen innan alla tagit plats. Här ser ni också min första scen där jag varit både ängel och Jungfru Maria...


Vår granne åt andra hållet, Rune (eller Pärscha som han ofta kallas). Han är också pappa till min bardoms bästis Yvonne.


Här har maken anlänt med svärfars Sonja och Sture. 


Sonja var på ett strålande humör och tyckte att det var kul att träffa gamla vänner.


Här hälsar hon på en av sina gamla grannar, Majvor och hennes man Ingebo. 


Min gamla klasskamrat Stig är alltså gift med Catrin och en man med glimten i ögat!


Kenneth var barndomskompis både med min lillebror Roland och granne och närmaste lekkamrat med makens lillasyster Berith. Numera en 08:a men kommer gärna hem och jagar.


Erland jobbade hårt och sålde också alla lotter. Här är det Majvor som handlar och i bakgrunden ser ni Kerstin - ännu en barndomskamrat!
 

Mamma hugger in!


Mina bästa brorsor Lars och Roland!


Fullt i båda salarna och mycket prat och skratt. Otroligt kul att träffa alla!


Catrin igen - nu med Berith som är sambo med Greger som tidigare var gift med makens syster. 
 

Sören (makens barndomskompis) tillsammans med inflyttade Yvonne och f d grannen Lennart (som också är storebror till Kenneth - och lillebror till Majvor).


Stig igen tillsammans med Yvonnes man Bosse som jagat i Önnesmark många år och nu också köpt "Svenners". Till höger svågern Greger.


Pär var tidigare gift med en Önnesmarkare (Sörens syster) men jagar fortfarande i laget. Här sitter han tillsammans med Kenneth och Christina. Hon är gift med...


...Walther (som är bror till löparen Bengt Persson men numera heter Widmark). Till vänster sitter Rune och till höger om Walther Maja och Peter. De senare har också köpt Runes hemman och ska bli bofasta i Önnesmark. Peter är också son till Pär och systerson till Sören. Verkar det rörigt? Neeeeej... Allt är ju solklart!


Svärfar Sture tillsammans med Ingemar som är gift med Lilian vars mamma Syster är barnfödd i Önnesmark. De är för övrigt också föräldrar till AIK:s målvaktstränare Krister.


Britt vikarierade i slakteriet för sin man Göran som jagade på ett annat ställe idag. Östen till höger är bror till Erland och var alltså också närmaste granne. Han och frun Doris bor numera ofta i "Jennys" som de köpte för några år sedan.


Kerstin igen med sin man Anders. De hade passande nog samma efternamn redan innan de gifte sig.


Gunnar som numera bor på hemstället mitt i byn är bror till Kerstin (ni ser likheten) och Göran (som ju alltså är gift med Britt som ni såg tidigare). I bakgrunden sitter Gunnars och Marias äldsta dotter Linnéa som också jagar. 


Maria som är sambo (eller är ni gifta?) med Gunnar syns också som apotekschef på Solbacken. Ännu en klippa!
 

Majvor med delar av sin stora familj. Döttrarna Ingrid och Ida tillsammans med Agnes' son. Ingebo verkar be en bön - om kaffe efter maten?


Asta, Kerstin och Doris.

Och här ser ni bakhuvudet på Lilian (som också varit sköterska och verksamhetschef på Morö Backe) när hon pratar med Carina som är dotter till Tage och Gerd (som är barnfödd i byn). Hon och maken Thomas har nu tagit över det jag trodde var Willes men kan också vara Perannerscha... Mycket marker, många människor, ännu mera frågor... Haha!
 
Roligt att träffa er alla och när det gällde lotterierna gick jag inte lottlös. Jag köpte fem lotter och vann på fyra... Bra utdelning!

Åkte hem och fick främmande av lillebror som käkade middag och överlämnade älgkött. Han är så generös med sina systrar och kommer helst och äter när det är lagat. Vi är otroligt tacksamma!
 
Tog en paus i köttpackningen och åkte ner på Statt för att överraska det här energiknippet, Helle Blomgren, som fyllde 50! Vilken fantastisk människa hon är! Hon är synonym med fotboll i alla former och har både spelat och peppat barn och ungdomar till stordåd! En pärla jag gärna ville uppvakta och så här dagen efter fortfarande känner mig lycklig efter att ha fått träffa! Grattis igen!
 
Skulle egentligen varit på ABBA-fest också men det blev till att åka hem och ta reda på köttet som nu ligger fint i påsar i frysen. Man kan inte hinna/orka allt även om det är roligt. Idag händer det desto mindre och jag koncentrerar mig på tvätt och stök här hemma. Ha en fin fortsättning på söndagen!
 
 
 
 
#1 - - Ann Charlotte:

Även om jag inte känner många Önnesmarkare så var det några gamla bekanta. Trevligt att se både Gunnar, Kerstin och Anders som det var vääääldigt länge sedan jag träffade. Även Lars var det länge sedan men lillebror träffar jag ibland. Låter klokt med en "vilodag" det behövs ibland.

Svar: Kul med bekanta! Och vila behöver vi! :)
Monica Lindgren