Måndagsreaktioner!

Jag hade en period när jag publicerade tisdagstankar på bloggen. Slutade eftersom jag tyckte att det blev tråkigt när innehållet var förutbestämt - dessutom tänkte jag även övriga veckodagar... Haha!
 
Nu har jag dock gått igång så dagens inlägg får bli lite vassare än tankar. Reaktioner? Ja! Aggressioner? Ja, t o m det.
 
LÄRARLÖNELYFTET
Vad är det för ett skitförslag?? Hur kan vuxna människor ha suttit i (fleeeeeera) möten och kommit fram till en sådan lösning? Att höja lärarnas status genom att höja lönerna för en del av dem - och samtidigt utse ett B-lag bland personalen?
 
Nej, jag vet att man inte ska se de som inte fått lyftet som något B-lag, men tänk själva... För det första finns det en klick lärare som ansökt om att bli "förstelärare" på skolan i sitt ämne. De har tidigare fått ett lönepåslag på 5000:- och som motprestation ska de ställa upp lite extra på skolan. Men hur många gör det?? Rätta mig gärna.
 
Dessa förstelärare ingår nu också i den grupp som fått ta del av lärarlönelyftet och har därför kammat hem ytterligare 3000:- extra/månad! De har alltså fått en löneökning på 96 000:-/år! Det är självklart jättebra - men alla lärare är värda högre löner för sitt viktiga arbete!
 
Fridolin var på besök i Skellefteå i oktober och sa att lönelyftet är tänkt att gå till dem som vill stanna och utvecklas i yrket på skolan... Men hallå!! Det är massor med lärare som vill stanna och utvecklas - men nu får en del av dem göra det utan lönepåslag... Hur rättvist är det? Och hur motiverad blir man nu?
 
Varför i hela helvetet kunde inte lönepåslaget gå till ALLA? Det skulle höjt statusen på hela yrkesgruppen, skapat en vi-känsla och gjort att kollegiet känt respekt för varandra och samlat gemensam kraft.

Fridolin säger att de med förslaget ska få lärare att stanna i yrket. Jag säger, vissa av dem... Ja, resultatet blir ju så! De vill också jobba för en förbättrad arbetsmiljö... Jo, tjenare! Att särskilja kollegor på det här sättet har aldrig lett till något annat än osämja och missunnsamhet!

Många av de som fått lönelyftet skäms för att de blivit utvalda. Nja, kanske inte så mycket att de protesterat och sagt att alla i hela gruppen istället ska få dela på pengarna... Och de som inte fått: Där tror jag tyvärr att proppen gick ur... Sjukskrivningarna kommer att öka och att någon vill stanna i ett yrke, där man så tydligt inte respekteras, tror jag är mycket tveksamt!


SKÄMMES! GÖR OM OCH GÖR RÄTT!

Jag skrev om nazister igår och blir upprörd över att många inte delar värderingarna om människors lika rätt och värde. När det gäller Lärarlönelyftet är värderingarna lika skruvade - men har tagit plats i de finare salongerna.

Jag hatar orättvisor!

---

REGERINGEN

Många uttryckte glädje över att det blev ett byte så att vi nu skulle få en regering som stöttade de svaga och agerade rättvist. Hur går det tycker ni?

---
 
KJELL-OLOF FELDT...
Herregud! Nu är han på TV igen och pratar om sin alkoholism och hur han tillsammans med sin medberoende hustru skrivit boken "Vägen ut". Jättebra, tänkte jag först - men den handlar INTE om hur han blev nykter... Den handlar om hur han bestämt sig för att han kan dricka lagom... Det är ju varje alkoholists dröm!
 
I korthet har han efter en tids nykterhet (flera år trodde jag) på 6-7 veckor... börjat om att dricka men håller det på en låg nivå. Om den nya nivån har han skrivit att han numera bara dricker 2 whisky före maten och 2 glas vin till maten - samt lite mer vid festligare tillfällen. Varje dag! 4 glas/kväll är 28 glas/vecka och dubbelt så mycket som den som är i riskzonen dricker... Jag blir bestört! Särskilt när han också påpekar att han klarat sig tack vare sin priviligierade sociala miljö... Pah!  Det är ju svårare för de som han kallar "Bänkalkoholister"... Jo, tjenare! Vi är ju alla likadana!
 
Om det nu är så att han fixar att dricka lagom så vill jag påstå att han INTE är alkoholist. När jag såg dem på Nyhetsmorgon tidigare i höst så är det tydligt att de båda två fortfarande befinner sig i en förnekelsefas. Jag tycker att han får oförtjänt mycket publicitet där han samtidigt får alkoholister att gripa efter ett halmstrå som till 99,9% säkerhet går av direkt!
 
Det värsta är att han säger att ett liv utan alkohol är torftigt och fruktansvärt... Jag VET att det är toppen!
 
---
 
Jaha, hur ska man avrunda ett så irriterat inlägg? Jag tror jag väljer att avsluta och ta nya tag. Så häng med i måndagstankar nr 2! Kommer strax!