Underbara vänner - och helt magisk Laleh!

Fullmatade dagar fyllda med härliga människor och möten! Startade redan i torsdags med en rolig resa till IKEA med fina Mia Sommar:


Taggade till tusen trotsade vi "Klass1-varningen" om ymnigt snöfall och åkte ändå söderut. Det gick hur fint som helst och vi fick en jättebra dag tillsammans! Eftersom hon ska flytta passade vi på att kolla in möbler som ska beställas och köpa diverse krafs som man bara mååååste ha... 

Fredag jobbade jag, gick på Rotarymöte och informerade om mina kommande projekt. Den föreläsningsdag jag planerar tillsammans med Micke Renberg känns som ett intressant objekt att erbjuda andra företagare. Den sociala och organisatoriska arbetsmiljön är ju något man inte har råd att ignorera.

Så kom lördagen... Och den kommer att finnas kvar i mitt medvetande läääääänge... Laleh! Vilken konsert och vilken upplevelse! Jag är fortfarande helt tagen...
 
Var ju på tårna när biljetterna släpptes och bokade ett gäng till både mig och Åsa. Och igår inviterade vi alla på middag innan konserten. Det är ju roligt att också hinna ses ett par timmar!
 

Här har vi hunnit till desserten innan jag lyckades komma ihåg kameran - men på bilden ser ni Åsas fina syster Anita och hennes man Stefan!


Och här har vi Åsas trevliga konsert-kompis Gunnar! 


Och naturligtvis Åsa och hennes Ola! Gulle...


Jag bjöd också med mig två fintjejer; Anna och Mia! Så glad över att också få ha er i mitt liv!


Här sitter maken brevid Gunnars fru Helena som har rötter i Skellefteå. Och nu får ni ursäkta men finaste gästen igår har också (tillsammans med Emilia) den största platsen i mitt hjärta; Oskar! Så glad att du ville komma hem och gå på konsert med oss!

Dessert ja... Det blev en klassisk chokladmoussetårta med vaniljkesella, hallon och mango. Maken är dock inte så förtjust i hallon... Han tog ett... Haha!

En enkel middag med älggryta och potatisfrittata i formar funkade bra när vi var så många. Det roligaste är ju att hinna ses och jag var faktiskt klar med allt - inklusive mig själv - redan en timme innan gästerna anlände. När vi har gäster är vi verkligen ett fungerande team, jag och maken. Jag lagar mat och han skottar, städar och diskar.
 

Och till slut. En halvtimme innan konserten skulle börja var vi på plats! Gott om tid för lite selfies... Haha! Här blev dock Mias bild av mig bättre än själva selfiesen...


Alla så in i norden glada och förväntansfulla! Som ni ser är Kristaller-turnén rosa...
 

Det speglade av sig på publiken. Men vad gör det när man får sitta på första bänk och bara njuta? Ser att vi har Brandts ett par rader bakom oss så vi var fler som var på hugget när biljetterna släpptes.


Fint på scenen. Påminner lite om en rosa fest jag arrangerade i somras...


Så kom då musikerna. Att se en hel symfoniorkester ta plats och börja stämma skruvar upp förväntningarna på ett härligt sätt. När man får se att det också ska spelas harpa så förstår man att det blir något alldels extra!


Så kom hon då; LALEH! Fullsatt och festligt på Skellefteå Kraft Arena med en publik som var med på noterna direkt. Som vi har längtat!


Och om hon presterade! Jag är så fascinerad av den här tjejen. Hon är skör och stark på samma gång, bjuder på sig själv men har också en sådan integritet. Och hon strålar...


Musikaliskt var det också alldeles lysande! 
 

Och vi fick alla favoritlåtarna... "Vårens första dag", "Aldrig bli som förr", "Some die young" och "En stund på jorden"... Här får dock videokonstnären bakläxa på felstavning. Eller ska man se på svenska?


Laleh var dessutom sällsynt bubblig och pratsam. Presenterade tankarna bakom låtarna och pratade varmt om sin tid i Skellefteå (joo, hon har bott här). Dessutom bjöd hon givetvis på "Bjuröklubb" på ett härligt, lekfullt vis! Du behöver inte fråga "Vad ska det bli av mig?". Du borde vid det här laget veta att Du blev bäst!!


Hon pratade också om att man ibland inte kan bry sig om allt - att man ibland måste släppa taget. Ja, hon tänker stort - men när det gäller konserten så hade hon full kontroll. Och allting satt som en smäck!


Och till "Goliat" kom den här underbara barnkören in... Inte ett öga torrt! Och som de sjöng! Starkt och modigt med en säkerhet man bara kan avundas dem. Strålande bra!


Vad var det vi sa
När vi sträckte ut våra armar
Vad var det vi sa
När vi två tittade ut ifrån berget
Vad var det vi skrek
När drömmar bar oss bort om stan'
å en dag ska vi härifrån


Vi sa: vi ska ta över
vi ska ta över världen
vi ska bli stora
vi ska bli mäktiga, ha ha
och vi ska göra jorden hel
ja vi ska göra vattnet rent
ja vi ska aldrig skada
varandra mer

I Lalehs texter ryms kärlek och sorg, liv och död, människor och natur. Hon gör egna kopplingar och trycker på frågor som är viktiga för henne. Det är fint! När jag hör "Goliat" så tänker jag också alltid på fina Stina Oscarson som ständigt står på barrikaden, beredd att försvara de svaga! Du är guld värd och mer än "männisch"!


Sista delen av konserten framfördes i en enorm prinsessklänning som nog gjorde alla småflickor rosa av avund. Och hon passar i allt. Hon är både skir och cool - oavsett vad hon tar på sig. I halvlek bytte också hela orkestern om till rosa kostymer (samma som den jag köpte till Peter och Jögga i somras). Hur läckert som helst!

Och hon formligen studsade fram "Vårens första dag"! Jag tror jag skrek högt av glädje och ber min kamrater om ursäkt, men jag var så genomlycklig hela konserten och ville aldrig att den skulle ta slut!
 
"Låt mig vara, låt mig vara
litet till, jag är,
jag är inte beredd att gå än."
 
Ja, hade vi fått bestämma så hade du sjungit än Laleh... Massor med kärlek till dig och även till Sofia Andersson Lundberg som gjorde detta möjligt! Jag har länge haft en konsert med Laleh på min drömprojektlista. Skillnaden mellan mig och Sofia är att hon faktiskt också gör den! Respekt!
 
Idag njuter jag av att ha sonen hemma, äta nybakta saffransbullar och göra ett besök hos mamma. Och så spelar jag musiken igen... Och igen...