Nytt år - nya utsikter!

Ett par innehållsrika dagar med jobb, planering, funderingar, oro, glädje, papper - och ledig tid. I förrgår fick vi äntligen möjlighet att gå på bio och se En man som heter Ove och det var en riktigt bra film! Ja, jag brukar mäta teaterföreställningar och filmer på hur många gånger jag ser på klockan (inte bara på det sättet!) - och gör jag det aldrig är det väldigt bra. Nu hade jag med andra ord ingen koll på tiden.


Lite överraskande var filmen inte alls lika rolig som jag hade trott. Fredrik Backman är ju en klockren bloggare vars texter jag kan skratta högt åt och maken fnissade glatt när han läste boken. Jag har inte läst den så jag hade heller inga förväntningar. Nu ÄR den naturligtvis rolig! Men också allvarlig, eftertänksam, svart, sorglig, stark och i allra högsta grad mänsklig. Fina rollprestationer där Lassgård är klockren och hans nya granne en helt suverän sidekick! Måste ses om ni inte har gjort det.

Gårdagen tillbringade jag med datorn och försökte hinna undan lite, mailade ut material och skickade mail. Jag älskar mail! Man kan göra bort sitt jobb när man själv har tid och istället för att stiga upp i svinottan skicka uppgifter kvällen innan om någon väntar på besked. Dessutom har man kvittenser på allt och kan gå tillbaka och söka information som man vill. Bästa verktyget för den som vill sitta och jobba lite var som helst.
 
Åkte sedan på säsongens första Yin Yoga och det var hur skönt som helst! Anki är som vanligt bäst och yogaformen där man sitter länge i varje position är både lugnande och enormt välgörande för både bindväven och balansen mellan kropp och själ. Jag mår i alla fall otroligt bra av den.

När jag kom hem hade jag så mycket energi att jag gjorde korvgryta med rotsaker och satte mig sedan med mina föräldrars bokföring för att göra alla underlag klara inför bouppteckningen. Innan jag sorterat och skrivit ut det jag skulle hann det bli midnatt... Va? Och jag som nyss hade kommit hem!
 
 

Åkte förbi mamma också och hittade ett par fina bilder som städats fram. Här ovan har ni hemstället som numera huserar storebror med familj.


Och här har ni mig som en liten rulta tillsammans med ovan nämnde bror. Kan vara drygt 50 år sedan. Lite söta ändå...

Idag har jag jobbat och bl a ägnat förmiddagen åt roligt möte med nya utsikter:


Ja, även själva utsikten. Utanför restaurangen på Campus brer det ut sig en fantastiskt fin vy!


Mötet hade jag tillsammans med utmärkte föreläsaren och arbetsmiljöexperten Micke Rehnberg! Han är en populär utbildare som tänker brett och har hjärnkoll på arbetsplatser och förändringsprocesser. Vi hade inte träffats innan men hade riktigt roligt tillsammans - så den planerade timmen blev till tre... Haha! Och nej, det var inte bara jag som pratade... ;)

Det är ju väldigt postitivt att gå från ett arbetsrelaterat möte och känna att man har mer energi än när man kom! Kul! Kan vi ska vi kanske göra något tillsammans framöver. 
 
Det är det här som jag tycker är det roliga med livet. När jag stänger en dörr så öppnas en annan och knappt har jag lagt ned ett projekt innan det dyker upp ett nytt. Och hela tiden får jag lära mig nya saker. Fantastiskt! När det slutar hända saker i mitt liv ska jag sätta mig i kassan på ICA men där har jag inte hunnit söka jobb ännu...
 
Nu skriver jag inte en rad om kylan för i mitt hjärta är det otroligt varmt och gott. Full av nya ut- och insikter! Tjolahopp!
 
 
 
 
#1 - - Lena Viklund:

Minns eran gård... Stor o fin och så sjön förstås..

Svar: Jaaa! Barndomsminnen!
Monica Lindgren