Trött - men så lycklig!

Den här veckan har varit riktigt slitig med både upprep av föreställningen, tre shower och en Emma med specialskriven text - men om jag summerar den känner jag mig ändå som en segrare!

Eller varför inte en prinsessa? Ja, ni ser ju kronan på Västerbottensteatern...
Loggan beställde vi förresten av begåvade designern Nils Arvidson 1997 lagom till nyöppningen av caféet och nya entrén till scenen. Klockren!
 
I onsdags hade vi äntligen nypremiär av "Lyckligare nu" och det blev en fin kväll! Inte slutsålt men underbar publik! Jag blir så glad över alla reaktioner efteråt och att folk kommer fram och vågar prata om sina egna erfarenheter - av både beroende och medberoende. Då känns det som om jag nått fram och det är den största segern!
 
Igår var det första oktober och då inleddes också projektet "Sober October" som innebär att man håller sig vit en hel månad. Jag började med att spela en gratisföreställning på Stadsmissionen till lunch och det kändes väldigt fint!
 
Att ha en vit månad är inga problem för min del och jag tycker att det är bra för alla att testa av hur stort ens behov av alkohol har blivit. Om det är svårt att avstå så får man kanske börja fundera på om det är man själv som bestämmer. 

Någon som gör det ordentligt är fina journalisten Per Strömbro som bestämt sig för att avstå ett helt år. Följ gärna hans blogg: https://365sobra.wordpress.com/

Lena Sundström, DN, gör också ett intressant experiment - "Alkohol är ett helt signalsystem för vem man är": http://www.dn.se/nyheter/sverige/lena-sundstrom-alkohol-ar-ett-helt-signalsystem-for-vem-man-ar/
 
Och jag gör det tillsammans med bästa Mattias Kågström! Han är en stjärna och lyfter min föreställning på ett fantastiskt sätt! Lånar välförtjänta ord av en besökare: 

"Och Kågström, han som förstärkte och tydliggjorde saken med musik o kommentarer, satte knorren på allt - trots att det knappt märktes. Det klarar bara den som behärskar musiken i dess grundvalar."
 
Lånat fotot av Bosse Fuhrman som fick en pose igår kväll! Tack!
 
Jag får många hälsningar efteråt och försöker suga åt mig så mycket jag kan. Att ta emot beröm är dock inte alltid helt lätt eftersom jag är en människa som också gör fel och ständigt ångrar saker jag gjort, sagt eller skrivit. Men jag tränar mig på att bli en bättre människa och blir rörd och glad över alla vackra ord:
 
"Tack Monica för en rak och ärlig berättelse! Modig är du, och jag tänker på talesättet "bara den som vågar gå vilse kan hitta de vackraste gläntorna i skogen"."
 
"Mitt i prick i alla avseenden, vet hur det är att ha närstående som inte kan besegra alkoholen.
Monica är rak, lämnar ut sig själv, orädd, humoristisk och med mycket stort hjärta."
 
"Tack för en fantastisk kväll, för hur du på ett personligt, känslosamt, humoristiskt, distanserat och varmt sätt delade med dig av ditt liv! Gick hem med en varm känsla och många tankar i huvudet!"
 
"Jag vill än en gång tacka för ditt mod och en otroligt bra upplagd föreställning. Jag skulle kunna se den en gång till."
 
"Stort tack för att du ruskade om mig ordentligt en stressig torsdag då jag trodde att det var helt andra saker som var viktiga. Jag tycker du ska vara riktigt, riktigt stolt över dig själv!"
 
"Har just sett Monica Lindgren och Mattias Kågström i "Lyckligare nu". En angelägen, allvarlig och hoppingivande föreställning om beroende, medberoende och livet. Så starkt och så bra. Hoppas ni som ännu inte sett den tar chansen de två gånger som återstår."
 
Jag har också fått många hälsningar och tack för min medverkan i Nyhetsmorgon i somras. Ni som inte sett inslaget kan kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=8sTybwiwKZM 
 
Nej, nu får det vara slut med allt navelskådande. Nu ska jag bara fortsätta att vara lycklig och njuta av en ledig dag som började i sängen fram till klockan elva... Lovely!

På väg hem igår. Lyckligare.