Våga prata!

Igår var jag bara så trött och kände att jag måste ägna dagen åt precis ingenting. Ställde t o m in en kompislunch då det kändes övermäktigt att ens tänka på duschen innan klockan tolv... Aaaahhhgg... Efter att ha spelat "Lyckligare nu" mer än 50 gånger borde jag väl egentligen ha lärt mig att den tar på krafterna och att jag behöver återhämtning - men jag verkar inte vara lagd åt det hållet då jag ständigt överraskas av tröttheten. 

Nåja, medan jag låg kvar i sängen och drack kaffe kom finaste Karin på besök! Hon är en av de få som kan dyka in när som helst utan att man blir generad över att håret står på ända eller att huset är en enda röra. Mer kärleksfull och omtänksam människa finns inte! Hon gjorde mig sällskap i soffan, surrade och masserade t o m mina fötter! Det har nog ingen gjort tidigare och jag njöt... Fötterna är fortfarande förvånade! Haha!


På kvällen bjöd jag med mig henne på teater men den snygga människan ville tyvärr inte vara med på bild... 
 
Hade ju bestämt mig för att se Unghästens "Det måste bli bättre" - en hoppfull monolog om ett jobbigt ämne. Självmord... Varje dag tar fyra personer livet av sig i Sverige. Var tionde av dessa är unga människor under 25 år. Självmord är i dag den vanligaste dödsorsaken bland 15 – 24-åringar. Håller med Unghästen: "Vi måste våga prata om detta!"

Sarah Appelberg gestaltar en ung tjejs tankar och funderingar på livet. Och hon gör det så bra med bara kropp, röst (och en telefon) som enda verktyg. Hon BLIR Emma i föreställningen och man vill bara krama om henne och säga att allt ska bli bra igen! Och det finns som tur är hopp. Så skönt att få bekräftat att det trots mörka tankar är möjligt att få hjälp med att orka och gå vidare. 

Pjäsen spelas egentligen på skolor för tjejer i 13-14-årsåldern och efteråt följer samtal med kompetent personal som kurator, terapeut och skolsköterska. De fortsätter sedan och pratar om frågorna på eftermiddagen. Viktigt och väldigt bra! Vi var med på samtalet efteråt och jag tycker att jag fick med mig mycket kloka erfarenheter. Teater är bra på det här; Att lyfta och våga prata om svåra frågor.
 

Nästa gång kanske man ska gå på improkurs? Här kommer infon Karin som jag lovade dela med mig av. Spännande!

Idag har jag också tillbringat dagen på teatern. Vi började med läsning av Mickes kommande monolog "Jompa och Jag" och det känns otroligt roligt att få regissera! Vi fick bra synpunkter och fortsatte sedan med genomgång, lite strykningar, musiksnack och lite grova scenerier. Så kul! Fortsätter imorrn och känner mig priviligierad att få jobba med en så duktig skådis som Mikael Lindgren!
Har också bokat Julbord med kompisgänget som får förstärkning av Åsa och Ola 11 december. Ska bli skönt att sitta ned, äta gott, prata och lyssna på skööööööön musik med det här fina gänget. Längtar! Det kommer också att bli vårt sätt att äta upp de enorma travvinsterna. Ja, det räcker i alla fall nästan... Haha!
 
Nu ska jag renskriva manus och ladda inför ännu en repdag!