Turné, snö och spjuvers...

Igår började jag lugnt och hann inte ens komma ur nattskjortan innan lunch då lillebror kom förbi och hälsade på. Det är tur att han är ganska tålig. Härligt att få surra en stund tills det var dags för mig att duscha och göra mig klar för avfärd till Arvidsjaur.

Inte bästa vädret med underkylt regn, snö och halka... Men Kågis körde lugnt och fint och vi åkte i god tid för att slippa stressa. Det är ändå märkligt att man i den dåliga sikten och usla föret blir omkörd av någon som lätt kör 130 km/h. Hur tänker de? 
 

Nåja vi kom fram som vi skulle och satte upp våra prylar i Medborgarhusets cirkelformade danslokal.


Riktigt fint och cafédukning för kvällen. Det kom drygt 40 pers och det tyckte arrangörerna var väldigt bra. Extra roligt var det att få spela på Folkhälsans dag och att en del av publiken kört ända från Jörn! Mest roligt för mig var det naturligtvis att min kusin Marie och hennes man Björn fanns på plats. Tack för allt från gott fika till trevlig publik!


Hemfärd genom ett snövackert centrum.


Många fina gamla hus kvar i Arvidsjaur! 

Det är betydligt jobbigare att åka på turné när det blir vinterföre. Jag är glad att jag slipper åka ensam och att Kågis också gärna kör. Vi kom oss hem som vi skulle och träffade bara på ett par spöklika varelser på hemvägen:

Vägren...

Sen hemkomst och sen insomning gjorde att jag var ganska seg i morse. Det tar ju alltid en stund att varva ned när man varit ute och spelat - men jag var ändå väldigt nöjd med gårdagen. Det kändes fint och vi sålde också in Mickes föreställning "Jompa och Jag" som kommer att bli en perfekt soppteater att åka ut med. 

Idag åkte jag först och hämtade upp mamma och skjutsade henne till Bureå där storebror Harald firade sin 85-årsdag!


En spjuver med glimten i ögat som har nära till skratt!


Här med dottern, tillika min kusin, Birgitta! Ja, det vilar inga ledsamheter även om det ju är annorlunda nu sedan Vivianne gick bort ifjol.


Harald med lillasyster mamma!

Sedan hämtade Kågis upp mig och vi åkte söderut till Umeå där vi skulle spela idag!


Två spjuvers på turné!


Framme i Umeå på Scandic syd visade Mattias stolt upp nya paddan som han premiäranvände. Med A4-storlek blir det ett perfekt nothäfte!


Vi riggade och åt sedan en kalaslunch där den här förrättssoppan var ljuvlig!

Föreställning och efterföljande diskussion idag med folk från Alkoholrådgivningen och Polisen i Umeå som hade inspirationsdag när det gäller "Smadit" - ett viktigt verktyg för att minska antalet alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor genom att erbjuda påverkade vård.

Det blev en liten intim spelning där Tony Bohman från förebyggande rådet ledde frågestunden efteråt. Vi ska slå våra kloka huvuden ihop för att se om vi kan arrangera fler tillfällen för arbetsgivare tillsammans. "Lyckligare nu" är ett utmärkt sätt att lyft frågan och inleda en diskussion. Kändes väldigt bra och alla var otroligt nöjda!

Hem igen och jag stannade till i Bureå för att hämta bilen och äta lite tårta hos morbror Harald. Jodå, jag hade lovat att titta förbi och det är ju roligt att också hinna träffa släkten!


Dagen till ära hade den här jätteorkidén slagit ut och det är nog den häftigaste blomma jag har sett. Klockorna tillsammans mätte kring 15-20 cm.


Harald hade haft främmande hela dagen och var så nöjd men lite tröttare så här på aftonsidan. Annars är han otroligt pigg och sköter både hus och stuga.

Roligt att få prata och skratta lite tillsammans med Birgitta, hennes man Åke och hans mamma som också var på plats. Det hade varit folk på besök hela dagen så jag stannade inte så länge. Åt jättegod smörgåstårta (Tack!) och drog sedan hem där det nu blir en tidig kväll. Imorrn är det rep igen!
 
Tjolahopp!