Brandman?

Hej bloggen! Jag minns knappt vad som hänt de senaste dagarna. Nej, jag har inte varit drogad, men så uppslukad av veckans hektiska arrangemang att jag fortfarande befinner mig i någon sorts dimma. Det har varit jobbigt, roligt, regnigt, hett, spännande och glädjande nog också väldigt lyckat! Ska försöka reda ut allt... Börjar med torsdag tror jag! Mest logistikfrågor för min del men icke desto mindre viktiga för att allt skulle funka.

På morgontimmarna var alla deltagare uppe på Nordic för rundvandring och demo av nya produkter. Sedan skulle vi fortsätta på Scandic dit jag kom nästan två timmar innan start för att kolla tekniken. Fick ett smärre utbrott när lampan i projektorn varnade för sista förbrukningstimmarna... men med Guds hjälp, en stege och lite tekniker så var vi igång.
 

Här hade de olika leverantörerna betat av information och vi var inne på punkten där Nordic Light presenterade sin nya och mer informativa hemsida, samt de nya filmer som gjorts om verksamheten - både historiskt och tekniskt. Otroligt snygga!


Givetvis blev det Oscarsutdelning till alla fantastiska "skådespelare" som deltog som sig själva. En bra dokumentär med Sören Baggesen, Nils Arvidson, Daniel Björk och Niklas Sköld! Längst till höger VD:n Erik Wikström.

Efter fortsatta möten gick färden ut till Boviken och Anki och B-O:s fantastiska stuga! De startade ju och drev NL under ett 30-tal år och efter försäljningen öppnar de fortfarande upp sitt underbara ställe för alla inresta gäster. Stort! Och oerhört uppskattat!


Vädrets makter var inte med oss den här veckan men mat och trevligt sällskap gör vem som helst glad! Här samsas Magnus från Gnosjö med Eisaku från Japan och Benny Shu från Hongkong. 


Frankrike, Ryssland och Finland hittade gemensamt tak över huvudet.


Och deltagarna från Chile och Peru var helt orädda regnet!


En selfie är ju alltid ett måste och här frontar jag med rumänskan Liviana som jobbar i Tyskland.


Liviana med glada prickarna Mantas och Rolandas från Litauen! Härliga människor allihopa - men vi fick ju också storfrämmande:


Lillasyster Li...


...och storebror Björn! De har nog kanske kvar några år innan de kan börja göra affärer men de åt hamburgare och hängde med i alla fall!

När allt var igång och jag hade ätit den godaste hamburgaren i mannaminne (ute, hungrig, regn... ni fattar) så åkte jag till Furuögrund som var gårdagens hemliga utflyktsmål.


Arbetet var i full gång och jag instruerade världens bästa Peter Viklund och hans grabbar i hur jag ville ha dekorationerna. Den bästa "Alltjänst" man kan hitta!

Men det var inte allt som var positivt under torsdagkvällen. Där ute hade det regnat heeeeeeeela dagen!
 

Utomhus hade hela infarten och planen blivit lervälling och lastbilarna körde fast... Allt fick alltså bäras in för hand. Camping var inte tillåten men det var bara vi som kommit på tanken att sätta upp ett tält...

Inne då? Inte mycket bättre.


Här står jag, med min slitstarka och duktiga favoritkollega Jörgen Lindmark, på det nylagda golvet... Det hade nu omvandlats till en jättestor vattenpöl där vattnet sprutade upp vid varenda steg man tog... OMG!

Dags för krismöte där vi bollade allt från flyttning av tältet till byte av lokal och extra golv. Ingenting kändes dock riktigt tillfredsställande och vi ville ju behålla programmet och tänket! 


Då fick jag den ovanligt goda idén att gräva ett dike ovanför tältet och leda ut vattnet på sidorna ner mot diket - som man gjorde på sandstranden som barn!

Vi lånade spadar och grävde i sinnet. Mina nya skor i skinn är inte helt fräscha längre... Haha! Men det sluttade också nedåt mot mitten... Fan, fan, fan! Vi ringde en traktor som grävde djupare spår och han satte också ned skopan på mitten av planen. Ja, vi hann inte riktigt vara med och bromsa honom...:
 

Oj! Snabbt blev detta en meter djup sjö... Här hade jag fått kontakt med Hyresbutiken som befann sig på Mallis men ändå kunde skicka en handlingskraftig man med en länspump för att börja tömma gropen innan den skulle svämma över och rinna ner under tältgolvet.

Jag tror aldrig vi har haft så här dåligt väder och tuffa motgångar. Jörgen som lett arbetet vid tältet har fått massor med nya bränder att släcka som elverk som tappats ur traktor, läckande diesel som höll på att ställa till en riktig eldsvåda - för att inte tala om alla dessa fordon som suttit fast i leran...

Träffade en ortsbo idag som berättade att fotbollsplanen är Furuögrunds sista havsmark och byns suraste område. Tack du! Det har vi noterat. Han sa också att det kommit 61 mm regn på två dagar! Inte undra på att vi fick extrajobb. Och Pär Johansson som lagade all fantastisk mat har fått bära mat och dryck för hand...

Sådana här gånger är det tur att vi alla både har lång erfarenhet och stort nätverk - och därför kunde kalla in extra personal. Tur är det ju också att alla inblandade är positiva, humoristiska, flexibla och lösningsinriktade! Ni är guld värda och jag kan inte tacka er nog! Att kunna skratta mitt i eländet är uppfriskande.

Det här är väl numera det närmaste en blöt kväll jag kan komma... Haha! Mascaran rann, skorna tjippade fint och det var bara att åka hem och slänga sig i sängen för att ladda vidare för fredag! Nästa år kanske vi hinner njuta också och slippa vara brandmän...
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Som vanligt fixade ni det galant.
Superbra ordnat och jättekul.

Svar: Tack! Den här gången blev det en arbetsseger och jag är så glad att alla verkade ha kul! :)
Monica Lindgren