Semestermode...

Känner att kroppen, och själen också för den delen, börjar komma ner i tempo och kanske befinner jag mig äntligen i någon form av semestermode där allt är mindre stressigt, mindre viktigt och mindre akut. Hinner jag t ex inte åka till återvinningen idag så finns den kvar imorrn, hinner jag inte handla så lagar jag något av det vi har och orkar jag inte torka fönstren i uterummet så kan man sitta där ändå. Ja, ni fattar. Men det är inte lätt.
 
Igår var maken i Önnesmark och jag var hemma och gjorde  i n g e n t i n g. Började på en ny bok (det blir många nu...), rensade lite i en rabatt, klippte av lite grenar på en buske, pratade med katten - softade helt enkelt! Jag har ju bara varit ledig i två veckor hittills och det är nog vad jag behöver för att  b ö r j a  varva ned. Nu ska jag se om jag kan fortsätta med det när maken börjar jobba.
 
Måste prata med mig själv om det där. Inte ha dåligt samvete eller vara duktig och ha maten klar och golvet dammsugat bara för att han jobbar och jag har semester. Ingen kräver heller något av mig utan mina "måsten" finns i mitt eget huvud. Nu vill jag istället skapa utrymme för slappa dagar där jag kan känna tillfredsställelse utan att ha åstadkommit ett smack! Och inte känna skuld i efterhand... Det där är jag inte riktigt bra på.
 
Jag behöver låååång semester men har inte haft det på flera år. Jag styr ju mina tider själv men det egna företagandet är också svårt att helt koppla bort. Det är alltid något som behöver planeras eller kollas inför kommande uppdrag - och det är ju kul - men man varvar upp med jämna mellanrum och det är kanske inte riktigt bra. Sedan är vi ganska arbetsamma här hemma båda två och triggar nog igång varandra en del. 
 
Jag skriver det här bara för att bearbeta mig själv och försöka komma ihåg att jag fååååååår sova länge, åka till havet om det är fint väder, hitta på roliga saker, träffa folk eller bara ligga i soffan och läsa. Måste försöka vara lite generös med mig själv och ge mig tid att njuta!
 
Jädrar vilken egotripp det här blev... Haha! Sorry, men jag behövde tukta mig lite! Idag har vi i alla fall planerat en "vägg" i trädgården som maken ska bygga, handlat lite byggvaror och desto mera mat. Borde gå en promenad men efter middag och dessert sitter jag pall...
 
Avlutar det här självupptagna inlägget med att visa den bukett gladiolus som jag köpte idag - en blomma man blir glad av! :) Imorrn ska jag hitta på något nytt och kanske tänka mer på andra än mig själv... Haha!