Nyhetsmorgon!

Vilket äventyr det här senaste dygnet har varit! Jag blev ju inbjuden att vara med i Nyhetsmorgon igår och efter att ha tvekat en stund när de ringde i lördags så valde jag att tacka ja och vi ändrade resrutten så att den också innefattade Stockholm. 

Att sätta sig i en studio i rikssänd TV för att prata om något av det hemskaste man gjort verkar kanske korkat - men jag tror att alla människor har saker i sina ryggsäckar som de skäms för. Jag är också övertygad om att ALLA mår bättre av att lyfta dessa upplevelser och prata om dem. Alternativet är att gräva ner sig och skämmas, men det har jag gjort så länge och det förändrade ingenting. Dags att gå vidare!


Så här har ni mig 06.00 tisdag 14 juli framför entrén till TV4-huset! En högoddsare! Uppiggande dusch och en del smink gör ju att jag faktiskt ser nästan vaken ut? Haha!

Det enda jag gruvade mig för var att vakna när väckaren ringde så när det var gjort gick resten på rulle! Hämtning av värdinnan, in i sminket, ner för att äta frukost och ta på myggan och sedan in i studion med de här trevliga människorna:


Dagens programledare var Soraya Lavasani och Anders Pihlblad. Smarta, snygga, professionella, fyndiga och avslappnade. De smittade av sig och jag var aldrig nervös. Det var ju bara att prata... Och det kan jag. Haha!

Bevisligen i studion! Och själva sändningen kan ni se här:  http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/sommar-d%C3%A5-%C3%B6kar-rattfyllorna-3190690

Det som sedan hände var kanske mer anmärkningsvärt. Jag fick sådana kärleksfulla lovord av både vänner och folk jag inte känner. Helt otroligt! Jag vill därför rikta miljoner TACK och skicka STORA KRAMAR till alla fantastiska människor som hört av sig på telefon, mess, messenger, mail och Facebook! Jag satte mig i bilen, tog upp telefonen och blev så rörd och glad. Ni har ju förstått precis vad jag ville berätta. Rattfylleri kommer ALDRIG att vara OK i mina ögon. Däremot inser jag på vilket otäckt sätt ens värdegrund förändras på grund av sjukdomen alkoholism. Och den sjukdomen kan man bara bli fri från när man ber om hjälp och delar med sig till andra.

Men det skulle ju också komma hemska inlägg... Jag var även med i en intervju i nyheterna (som blev klippt) och när TV4 lade ut en länk på sin Facebooksida med en bild av mig och texten: "Rattfylleriet ökar på sommaren", "Monica åkte dit" och "- Jag hade ingen koll på hur mycket jag drack" så tog det fart. Tre lösryckta meningar som inte hörde ihop och ett väldigt klumpigt formulerat inlägg gjorde att kommentarerna inte lät vänta på sig...

"Dumdjävel!", "Vilken psykiatrisk sjukdom har du?", "Sådana som du borde inte få finnas!", "Skyll dig själv!" och "Du borde aldrig mer få köra bil!". Ja, vad ska man säga? Det tar ont - även om det här rör sig om kommentarer av helt främmande människor som inte förstår. Jag (och flera vänner) började med att besvara kommentarer men jag insåg sedan, precis som Ingemar Stenmark, att "det löns inte förklara för dom som inte begrip'!"

Tog istället kontakt med TV4 som beklagade misstaget och tog bort inlägget och alla länkar till nyhetsinslaget. Nu vet jag också att det var rätt att inte gå ut i pressen med bakgrunden till min föreställning. Det viktigaste för mig är ju att möta människor och berätta min historia för att hjälpa andra - och ge dem hopp! Man kan ju bli frisk! Därför tror jag att "direktsänding" på olika sätt nog är mera min grej.

Slutligen vill jag säga att jag absolut inte ångrar att jag var med! Jag är stolt och glad över vad jag presterat! Jag fick prata om hur ens värderingar ändras, hur sjukt ens betende blir och även berätta om min föreställning "Lyckligare nu". Hoppas att fler ska köpa in den till hösten och inte vara rädda för att prata om en sjukdom som drabbar var tionde vuxen... Jag är verkligen inte ensam. Och jag duger.

Efter en stor hotellfrukost var vi klara att börja åka hemåt. Resan gick kalasbra och den här bilen må vara lite till åren och varken särskilt märkvärdig eller rymlig men maken har gjort ett fantastiskt jobb med bygget, den funkar och går framför allt som en klocka!


Överfarten i Sundsvall kommer på bild en gång till! Sablar så effektiv!

Och bron får bli sista bilden. Sedan var jag rätt trött och vi bytte av varandra för att hålla oss pigga. Ett besök på IKEA hinner man alltid med och igår stöp jag i säng och sov som en stock! Lång dag med rätt omtumlande upplevelser men så nöjd över att vara hemma igen!
 
 
 
 
 
#1 - - Ann Charlotte Svensk:

Helt otroligt vad folk verkar kunna vräka ur sig på nätet! Du duger och är SÅ bra precis som du är och är så mycket starkare än många! Det är inte alltid lätt att strunta i "hårda ord" men försök filtrera bort det dåliga och stärk dig med allt det positiva.
Kram

Svar: Tack fina du! ❤️ Jo, jag har bestämt mig för att de inte får ta min energi. Den behövs till annat och vi duger!! Kramar!!
Monica Lindgren

#2 - - Saga eserstam:

Du ÄR kung!

Svar: Tack! ❤️ Du med!! ❤️
Monica Lindgren

#3 - - David Åberg:

En stark bekännelse och berättelse av en stark kvinna! Lycka till!

Svar: Tack snälla! Mår idag som en prinsessa! 😃
Monica Lindgren

#4 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Strongt gjort! Skammen är den största bromsklossen för att komma vidare så toppen att du övervunnit den. (Har vuxit upp med alkoholister och blev själv missbrukare). Nyktra nu och själv är jag av med missbruket sedan snart 20 år

Svar: Tack! Och detsamma! Det är en tuff resan men en sådan frihet nu! Kram och tack för kommentaren! ❤️
Monica Lindgren

#5 - - Robex Lundgren:

kul för di

Svar: Tack!!
Monica Lindgren