Text och torskfyllda paprikor!

Har varit ensam hemma idag och det har passat mig alldeles perfekt då jag försökt tjata igenom texten igen och igen... Egentligen hatar jag att plugga text eftersom man lär sig mycket bättre när man gör saker på scenen men nu har jag inte så många dagar med regissör att jag kan unna mig den lyxen. Och sedan är jag väl bäst med kniven på strupen...

Men är man ensam hemma kan man prata högt och stoppa i tvätt och disk under tiden. Alltid något. Och ensamtid kan vara bra för huvudet. Nu kom jag också på att jag skulle testa att göra torskfyllda paprikor som vi åt på Mesón Castellano. De var magiskt goda och borde gå att göra. Första försöket idag.
 

Mixade färsk torskfilé (tufft för mixern) med grädde, salt, cayenne, lite getost och äggvita.


Fin (och gooood) gegga! Hackade sedan massor med gräslök och blandade i.


Här har jag börjat fylla spetspaprikor. Inte helt enkelt men man får pilla på en stund.


Kanske inte den vackraste rätten - men nu var det ju smakerna jag var ute efter.


Hackade paprikan som blev över samt ett par till. Kokade i grönsaksbuljong för sås. 


Stekte upp överbliven smet till biffar som smakade ljuvligt.


Hällde av spadet (spara om du behöver späda), mixade och passerade paprikorna genom en sil. Skalet är ingen höjdare. En rejäl klick smör och lite spad, salt och cayenne var allt som behövdes.


20 minuter senare var paketen i ugnen klara. Eftersom jag skulle leka fram fisken så köpte jag färdiga potatisbakelser i charken på ICA Maxi. Helt OK - men inte särskilt vackert till en rätt som mer liknar varm korv med bröd... Haha! Skulle nog bara gjort en sallad.

Men smaken var det sannerligen inget fel på! Såsen blev kanon! Paprikorna skulle jag nog ha flått innan jag fyllde dem. Då kanske man också skulle ha behövt göra "hela paket" så att inget rinner ut. Nästa gång kanske jag också struntar i äggvitan som jag tillsatte för att innehållet skulle bli lite fastare. Men ändå. Gott.


Ja, ni ser ju själva...  

Jag lägger upp receptet mest för min egen skull för att komma ihåg vad jag gjorde. Bilder är bra minneslista. Egentligen tycker jag inte om att laga samma mat flera gånger men det här ska jag göra igen och nästa gång kanske jag kommer närmare resultatet. Kul är det i alla fall att joxa på i köket ett par timmar! Kanske tar snackspaprikor nästa gång och gör detta till en liten förrätt? Hmm... Man vet aldrig!

På Maxi träffade jag också en av tiggarna och nu sålde han den nya tidningen som jag givetvis köpte. Riktigt intressant och bra! Snyggt jobbat alla! Och den som läser kan också notera att Skellefteå Kommun stöttat dem med 45 000:-. Så någon jättesatsning som tar pengar från barn och gamla är det alltså inte tal om.

De som tycker att vi bidrar för mycket kan sätta sig in i SEKAB-affären då kommunen satsade miljoner på något som inte ens blev en tumme... Men alla tycker olika och jag tycker i alla fall att det är bra att de har en tidning att sälja. Det ger dem mer människovärde och låter dem också utföra ett arbete för att få in pengar. Läs artikeln om träskedarna. Bra intervju också av Bosse Fuhrman! Kul att du och en del gamla kollegor var med i projektet!
 
Nej, nu har jag svävat ut tillräckligt. Kaffe och mer textplugg!