Omvärld och hållbarhet!

Efter flera dagars inlägg om snö så ska jag kasta mig in i något helt annat. Jobb. De senaste dagarna har det verkligen varierat - från humor till personligt allvar och nu en dag med näringslivet! Jag fick privilegiet att vara moderator på Stora Styrelsedagen som arrangeras av StyrelseakademieNorr.
 
Dagens tema var "Omvärld och hållbarhet". Stora frågor. Men viktiga! Under tiden vi jobbar med vår egen utveckling så förändras också omvärlden. Teknikutvecklingen gör att världen krymper men också att arbetet förändras och att vi får färre arbetstillfällen. 
 
Det räcker inte längre med att ha en lokalt förankrad världsbild. Nu påverkar världsekonomin även hur det ser ut i Västerbotten. Och vi ska naturligtvis också kombinera tillväxt med hållbarhet!



En som brinner för hållbarhetsfrågorna och pratade om våra behov av En ny ekonomisk logik var Anders Wijkman!

    
Om han verkar bekant så är det för att han är författare och samhällsdebattör, varit politiker, EU-parlamentariker, generalsekreterare för Svenska Röda Korset, Naturskyddsföreningen, biträdande generalsekreterare i FN och nu ordförande i Romklubben... Och såg ändå fräsch ut! 
 

Nästa talare ut var Anna Borgeryd, Polarbröd. Hon är som styrelseordförande del av den femte generationen i ledningen för familjeföretaget från Älvsbyn som har en uttalad strategi när det gäller hållbart företagande. 

   
"Största möjliga brödnjutning – minsta möjliga resursanvändning" var temat på hennes föredrag och hon pratade också om den roman "Tunna väggar" som hon skrivit och som alla också fick med sig. Spännande!
 

Jag hade ju givetvis tänkt haffa Anders för en "wefie" men jag hann inte riktigt med. Idag har jag både hållit koll på tider och talare och fungerat som tekniker då saker inte funkade när vi anlände och det inte var någon tekniker som jobbade med oss.


Sedan blev det lite kul då vi bjöd upp nya Länsrådet vid Länsstyrelsen i Västerbotten; Lars Lustig! Ja, nu var jag väl rolig? Haha! Han var dock betydligt lugnare än mig (kanske inte så svårt...) och pratade om ”Bilden av Västerbotten - sanning eller myt” samt visade intressant statistik över utvecklingen.

    
Lars Lustig är född i Kalvträsk, uppvuxen i Boliden, bor i Umeå – men har fortfarande ett gulsvart hjärta som klappar för vårt Skellefteå AIK!
 
Vi fick också lyssna till utmärkta Kaisa Fexe, rådgivare till den svenska ledningen i Nordeas bankrörelse. Hon pratade om Grunden för starka företagsvärderingar. Kul att jag hade hand om Nordeas Kickoff i höstas och därför hade lite egna referenser till deras arbete.
 
    
Inom Nordea har man också medvetet satsat på ett genomtänkt CSR-arbete för att stärka sitt varumärke. Det innebär kort att företagen på frivillig grund integrerar sociala och miljömässiga aspekter i verksamheten.


Sist ut var VD:n för Företagarna i Sverige, Elisabeth Thand-Ringqvist. Hon pratade om Företagarens utmaningar, nu och i framtiden och kom med tips och råd på vägen!

    
Elisabeth är civilekonom, född i Jämtland och har bl a varit politiskt sakkunnig hos näringsminister Maud Olofsson. Nu tror jag att hon är på väg att byta jobb så vi får väl se var hon dyker upp härnäst.

Hur som helst har ni nu fått en snabbgenomgång av en alldeles utmärkt dag där StyrelseakademienNorr har gjort ett gediget jobb med att få ihop ett så här starkt startfält på talarsidan! Efteråt fick vi god middag och magisk dessert... Mmm...

Avslutade kvällen med att jaga runt lite, handla mat, hämta ljudanläggning, hämta ut pengar till mamma och pappa och åka dit med redovisningspärmen eftersom de ska till Robertfors imorrn bitti för att träffa revisorn. Nu hade dock planerna ändrats eftersom Färdtjänsten bara kör inom kommunen... Aaaaahhhggghh... Men det som är gjort är gjort och pärmen får jag lägga på lådan istället. 

NU kommer jag inte att göra ett dugg. Längtar efter sömn och sovmorgon! Sov gott alla och Tack för idag!