Resdagar!

Man hinner inte blogga när man har samlat familjen - det är för kul att ses och för mycket annat som ska upplevas! Vi har det hur som helst alldeles utmärkt och befinner oss äntligen i La Spezia, den lilla staden i södra Ligurien (7,6 mil från Pisa) som är en bra bas för att nå de fem vackra byarna Cinque Terre.

Glada miner på Arlanda när vi landat och mötte upp resten av familjen! Kärlek!

Checkade in på utrikes och hamnade med finingarna på O'Learys för en middag. Kan bero en del på att de visade Arsenal-Liverpool... Haha! (Ledsen för din skull Kågis att Liverpool fick spö...)

Fler finingar!

Och pappan är både nöjd och pratglad. Mycket som ska avhandlas när vi äntligen ses; "Hur gick senaste stryktipset och sånt..." Haha!

Vi grundade med en saftig burgare innan vi satte oss på planet till Nice.

Och jag tror aldrig jag har flugit med ett så tomt plan tidigare... Må vara Påsklördag men vi var väl kanske 10-12 personer! Ingen på Plus...

Här börjar vi närma oss Nice efter tre snabba timmar.

Jodå, man kände igen sig! (Det där säger jag bara för att visa på att vi varit här tidigare... Inte fan ser man var man är! :P)

Sedan checkade vi in på ett enkelt hotell bredvid Gare Nice. Vi skulle ju bara sova och sedan åka vidare idag. Enkelt ja, men färglatt!!!

Vårt pigga rum...

OCh Abbe och Emilias mer sobra...

Kul med målad EAN-kod på väggen!

Vi tog en promenad och här kom vi av någon outgrundlig anledning in på Jean Medecin - shoppinggatan... Haha! Nu var allt stängt men man kan ju fönstershoppa på väg ner till Place Massena!

Men var vi i Nice? Eller i New York?

Härligt att bara strosa tillsammans!

Och Emilia kollade in Pharrell Williams kollektion för Adidas. Jodå, den kommer in på Scorett!

Place Massena - som vi minns det!

Fina statyerna står kvar och det var inga märkvärdigheter för Göteborgarna som har några egna framför Clarion Post.

Här sprutar det vatten på dagarna och nu blev det snygga spegelbilder!

Jag gjorde som Jesus... Gick på vattnet!

Sedan hittade vi en bra Libanesisk restaurang som passade bra en kväll som denna!

Glada innan maten kom in - och ännu mer nöjda efter...

Herregud vad vi åt! Massor med smårätter eller Meze som det heter i Libanon.

Mätta och glada vandrade vi tillbaka och sov som stockar - men tyvärr alldeles för kort... Men nu är jag ju inte här bara för att sova...

Härlig fransk frukost med mycket croissanter och marmelader...

Iväg till tågstationen för att se om det gick några tåg. Vi googlade lite från restaurangen kvällen innan och där såg det ut som om det inte gick några tåg alls p g a påsken... "Stupido!" sa mannen som jobbade i biljettluckan. Tågen går hela tiden. Skönt!

Hela familjen samlad för vidare transport till Italien och första stoppen i Ventimiglia och Genoa där vi bytte tåg.

Egen kuppe!

Bästa platserna?

Mycket att se på vägen men eftersom jag inte satt på havssidan såg det rätt tråkigt ut... Bästa feelingen fick vi när vi klev av i Genua:

Soooooooooooooooooooooooool! Som vi längtat! Det är inte jättevarmt här ännu men solen värmer skönt.

Stationen i Genua var en fin gammal klassiker!

Familjen... Mycket kärlek hela tiden!

Genua är en riktig storstad med sjukt lååååångsträckt hamn. Hann inte plåta den eftersom vi skulle vidare!

Nytt tåg och maken upptäcker sevärdheter utanför kupén!

Härligt att tåget följer kustlinjen även om det kanske känns väl lyxigt att använda strandremsan till räls...

Framme och installerade i La Spezia fick vi uppleva påskens härjningar. Inte en affär öppen men med lite fantasi löste vi allt ändå.

Vi fick ju ny energi av solen!

Och maken en ny frisyr... Haha!

Fint med apelsinträd i centrum.

Och en jätteloppis... Men vi var ju hungriga så vi jagade en öppen restaurang...

...och upptäckte att Ulf och Oskar bär plastkassar på samma märkliga sätt.

Ulf var mest nöjd över att se en Transit... men det är han ju jämt!

Efter middag och annorlunda inköp (som kaffe och vin på ett café och mjölk till kaffet på en pizzeria) så gick vi hem. Nöjda med att kunna göra en espresso när vi vaknar! Hoppas på en öppen supermarcado imorrn.

Och hemifrån kom det mysiga hälsningar från grannarna där Skrållan njuter i uterummet! Hon älskar att vara där men går aldrig över när vi är hemma. Hon håller ju rätt på vem som har koll på läget!

Nu måste jag krypa ner i sängen. Väldigt trött efter en resdag med många skratt och upplevelser. Imorrn vandrar vi vidare på någon led som Oskar precis valt ut... Kan sluta hur som helst... Haha! Ha det fint och Grattis SAIK till ännu en SM-final! Skönt!

#1 - - Lelle Persson:

Härliga bilder. Trevligt och roligt kommer ni att ha. Vackra vyer likaså. Hoppas att vädret blir bra så att vandringarna blir njutfulla. Ett tips är att gå från norr till söder (i vart fall var folkströmmen i den riktningen när vi var där).

Svar: Tack för tipset! Vi får se var vi hamnar idag. Har släppt kontrollen... Och njuter!
Monica Lindgren

#2 - - Lena Viklund:

Härliga foton! Älskar Italien! Men vill till Grekland i sommar! Kan bli på sikt! Njut!