Röjer och äter...

När jag börjat komma ifatt hemma (jaaa, jag sa "börjat"...) så känns det lite lugnare (jag blir väldigt stressad när det är rörigt överallt!). Därför kunde jag starta upp gårdagen med att strunta i förrådet och istället åka till pappa och mamma för att fortsätta packningen. Skulle ha haft med mig syrran men hennes familj dras med magsjuka... Inte kul! Hoppas ni kryar på er alla!

Blev en bra dag och mycket röj! Har man bott i ett hus sedan det byggdes 1966 så blir det en hel del papper och annat som samlas. Om jag tycker att vi har mycket prylar så är det här faktiskt värre... Men de var duktiga på att kasta saker så nu har jag beställt container och börjat bära ut lite lådor. Kan väl säga att ett rum börjar vara på G i alla fall. 

Men det blev också en "ätardag" igår. Ja, jag äter väl i regel varje dag men ibland meeeeeeer... Haha! Börjar man med att åka till mamma så får man finna sig i att det blir både fika, lunch och fika igen... Gott! Hann också träffa bröderna som passerade till och från olika älgslakterier. Egentligen tror jag att våra föräldrar tycker det är rätt kul nu eftersom alla barnen är hemma väldigt ofta. Hoppas de tycker att de ska bli lika kul att bo i Skellefteå!

På vägen hem började det kurra i magen och jag gladde mig åt att jag bokat en Gourmetpåse på Food! Igår öppnade de också upp sin gourmetbutik och nu kan man boka (senast onsdag 16.00) en fredagspåse med råvaror och färdiglagade tillbehör och såser. Bara att värma och sedan steka kött hemma - helt perfekt!


Började med att överlämna en "fransk blomma" - ja, det var min egen variant (en rostfri tratt fylld med lite larviga småsaker...) och krama finaste Mie och Markus som nu startar upp ännu en verksamhet! Såååå roligt!

Ja, maken Pär passade också på att kramas! Han är inte längre delägare i Food utan är på G att öppna ett tillagningskök på Risbergsgatan dit man nog kan komma i grupper och laga mat (och köpa japanska knivar). Det ska också bli oerhört spännande och Kasamgruppen ska dit i slutet av september för att lära oss laga vegetariskt! Kul! Allt som har att göra med mat tycker jag ju är vansinnigt roligt! (Och gott... Haha!)

Många bekanta som passade på att göra ett besök i Gourmetbutiken! Här har Eivor hittat deras alkoholfria bubbel med flädersmak som var supergod!  


Fjällströms var också på plats och här ser ni spjuvern själv! Pär var för dagen mingelfotograf och har bytt kamera igen... Han är nu värre än mig! Vojne, vojne... Haha!


Sara funderar - och det var minsann inte enkelt att välja. Helst skulle man ha velat köpa allt! Det finns massor med oljor, kryddor, läckra tillbehör, geléer, såser mm och en hel kyl med korvar, ostar och goda styckningsdetaljer! Fantastiskt bra med en sån affär när man vill äta nåt' extra! (Vilket i och för sig är jämt...Haha!)


Det var också provsmakning ute där grillarna gick för fullt! Köpte en kalasgod grillsås, "locket på rostbiffen" (Pinana? Pinata?) och ska garanterat dit fler gånger...


Louie, som är en av kockarna, grillade, bjöd, tipsade och serverade!


Eivor ville gärna ta med kocken hem och det är hon inte ensam om... ;)

Hem för att duscha och sätta igång! 30 minuter senare hade vi denna varma parmesanpotatis, sparris, ibericokorv och en färdigkryddad skiva ryggbiff som vi bara stekte och serverade med den bifogade madeirasåsen. Såååååå perfekt! Nu glömde jag slänga på örtgarnityret innan jag fotade men det göööööör ingenting. Allt smakade himmelskt! Och desserten med rabarberpaj med pistaschparfait var "to die for"... Bland det godaste jag ätit!


Sedan raskt iväg till Folkparken då jag hade biljett till "Koalitionen" och Politisk impro med Unghästen! Här är det en av mina favoriter, David Åkerlund, som hälsar välkommen och förklarade kvällens tre akter = tre olika val... Smart!


Per Wernolf och Lasse Nielsen inledde med sin föreställning "Koalitionen" där de kokat och ner och granskat den svenska politiken från starten till idag! Sjukt bra! Det blir kanske inte lättare att gå till valurnan - men betydlgit roligare!
 

I pausen träffade jag flera journalister som inte längre jobbar kvar på Norran och här är det Ulf, Tobias och Valle som hälsar till maken som de saknade! Kul att ses grabbar!


Själva pausen var andra akt där vi fick ägna oss åt lappskrivning med repliker till skådespelarna i Unghästen. Och när tredje delen startade så var det Kommunvalet som stod i centrum. Därför fanns också lokala politiker till hjälp på scenen och det blev ett lyckat grepp där alla bjöd på sig själva!

Unghästen bjöd på ALLT och här är David mitt i en sång i ett Ingmar Bergman-avsnitt! En vansinnigt rolig kväll där man fick skratta nästan hela tiden! Tusen Tack alla begåvade människor!


Väl hemma fick jag se makens senaste alster! Nu kommer det säkert beställningar från Göteborg och Luleå men just den här lampan hoppas jag att vi får behålla hemma! Superfin! Livet är, som Ulf brukar säga, en "gjutning"! Haha!

Just nu är vi uppe tidigt igen trots att det är lördag och är snart i Kalix på väg till Haparanda och ett besök hos Ingvar i kvartersbutiken på gränsen... Haha! IKEA är ALDRIG fel! Ha en fin dag mina vänner! :)