Den gubben går inte...

Förra året när vi var här hade vi planerat in en photosession vid statyn som finns längst ut på muren. Den är helt gjord av bokstäver och ganska spektakulär på bild. Vi hade lite otur då och grinden var stängd båda dagarna vi hade klätt upp oss och fixat till oss inför bilderna till White Christmas. Nu tänkte vi ju att det skulle vara annorlunda så idag stegade jag iväg på morgonen för att reka bilder.
 

Gick det bra eller gick det bra? Nääääeee. Som ni ser är grinden längs upp på trappan stängd...Men jag vet ju att det finns ännu en öppning längre bort!


Men den här var otroligt stängd... Aaaaahhgg...

Och ingenting kan man göra. Jag frågade parkeringsvakterna och de som jobbade i hamnområdet men alla sa att den borde vara öppen och att den ju brukar vara det... Förra året frågade vi t o m på polisstationen och de kunde nästan garantera att den skulle vara öppen. Vi borde lyssnat mest på ordet "nästan"...


Nåja, jag traskade tillbaka och kollade lite på utsikten. Det blåste friskt även idag!
 
Bara att hålla i sig!


Jag gick ner till stenstranden och fångade några vågor. På bild alltså...


Jag var också helt ensam där tills det kom en man som ställde sig och tvättade sig i uteduschen och sedan satte sig på en sten och klädde av sig naken... Oj då... Men han satt fredligt kvar även när jag gick därifrån. Skulle jag kanske ha kastat mig över honom eftersom han får skylla sig själv när han klär av sig så där offentligt? Nej, knappast! 


Och hela tiden stod statyn inom räckhåll men oändligt långt borta...


Jag tog en promenad åt andra hållet och kikade på Picassomuséet som jag faktiskt inte har besökt ännu - men jag har sett flera sådana så det känns som om det måste komma en regnig dag för att jag ska prioritera Pablo en gång till. Men man vet aldrig vad morgondagen för med sig.


Runt muséet och på taket står också ett antal statyer. Fint!


Och lite galet! En cyklop? Eller en tjur? Han gillade ju att jobba med dem som motiv!


Och själva muren runt hela Antibes är så fin!

Efter lite akvarellmålning och ännu mer friska vindar så beslöt vi oss för att gå en tur på Monoprix. Ja, vi har ju inte ägnat oss särskilt mycket åt shopping... Honestly... Behöver jag säga att det gick bra?

Haha! Happiness in a bag... 
 

För att sansa oss lite så gick vi på ett jättemysigt café för en riktig go'fika! Innanför dörren stod den här apparaten och jag gissar på något man gjorde chokladpraliner med förr i tiden?


Men intressantast var deras kakdisk... Oj, så mycket läckra bakverk! Om ni undrar vad Linda-Marie gör så kan jag säga att hon dreglar... Haha!
 

Jag valde en miniatyr-igelkott-tårta som ju en del ur garagegänget känner igen (vi föråt oss på Gotland). Den här var dock inte fylld med smörkräm utan väldigt god!


Resten av eftermiddagen har ägnats åt arbete på terassen! Den här utsikten på jobbet går inte av för hackor!


Vackert! Och några väldigt kreativa timmar!


Åsa tycker förresten att alla mina idéer är jättebra... Haha!


Och pippin var på hugget ifall det skulle trilla ner några godsaker... Eller så tittade han på Viasat eller nåt...

Vi avslutade med middag hemma som Margit och L-M fixade. Det blev nygjord färsk pasta från pastabutiken med tomatsås, skinka, kronärtskockor och parmesan. Gott som tusan! Margit överraskade oss också med dessert...

Jeeeezus vilka bakverk! Om ni undrar vilka som var godast så svarar jag: ALLA! Haha!
 
Nu ska jag lägga mig och må som jag förtjänar - alltså bra! Sov gott alla så ses vi imorrn!