Spenderbyxor, rom och glada föräldrar!

Idag har plånboken glappat som en abbarkäft - jag behövde nämligen köpa både telefon och kamera... Maken frågade om jag hade spenderbyxorna på och jag tittade ner på mina mjukisbyxor och svarade "förmodligen"! De är dessutom väldigt rymliga... Haha! Men kanske inte nu längre...


Nej, jag hade inget val eftersom mina tekniska hjälpmedel börjat rasa ihop och jag kan inte klara mig utan varken det ena eller andra. Kameran blev en exakt likadan som jag haft men till ett betydigt bättre pris. En del saker blir ju bara billigare! Telefonen blev inte nya iPhone 6 men jag är lika glad ändå!

Spenderbyxor... Ett bortglömt uttryck som jag var tvungen att kolla upp: Uttrycket spenderbyxorna går tillbaka till tyskans ”spendierbüchsen, spendierhosen”. Även verbet ”spendera” kommer ifrån det tyska verbet ”spendieren” (att bjuda på något, att betala för något som en annan får). Talessättet taga fram spenderbyxorna är ifrån det tyska idiomet ”die spendierhosen anziehen”. Så nu vet ni!

Jag hade nog samma byxor på mig i förrgår när Maggan hörde av sig och frågade om jag var intresserad av löjrom från Kalix... Då kan man bara svara jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Igår fick vi dessutom kalasbra hemleverans av Tomas så det blev ett perfekt teamwork! Tack till er båda! :)

När barnen var små hade vi en bekant med kontakter i Kalix som hämtade ett par kilo åt oss varje höst. Nu var det många år sedan vi hade chansen och den här löjrommen är bland det godaste som finns! Har testat att köpa på affären men den är inte i närheten... 


Igår åt vi därför en gammal god rätt som också barnen känner väl igen:


Fylld bakpotatis med ost, skinka, löjrom, rödlök och crème fraiche! Det här har vi inte ätit på evigheter men det var precis lika gott som förr!

Emilia älskade det här som barn och blev snabbt väldigt förtjust i "det orangea"... När dagispersonalen frågade vad familjen åt på helgerna så var det ingen som fattade vad hon menade. De föreslog, apelsiner, ketchup och annat rödaktigt... Hon blev ganska upprörd (fiiiina E!) och sedan glad när vi förklarade. Kanske inte så vanligt att 3-åringar gillar löjrom...


Nu är vi dock rika med de här guldburkarna i frysen! Ska spara till Emilia... <3
Ja, till Oskar också - om du nu börjat gilla löjrom?

Hade en oerhört effektiv och lång jobbdag igår med massor av pappersarbete och planering inför kommande projekt. Tog en paus för välbehövlig yoga och sedan var det bara att fortsätta! Idag har jag också varit igång och tog även en tur till kontoret där jag håller på att flytta om lite eftersom jag fick tag i mer möbler. Missade dock kvällens träning eftersom jag åkte till pappa och mamma en sväng för att sätta upp lampor jag hade köpt. 

Det är så roligt att komma dit och de trivs verkligen! Nu har jag både monterat elkontakter, dragit om sladdar och satt upp både den här kökslampan och en annan jag hade köpt. Här hälsar de till alla övriga barn och var i full gång med att skriva flyttkort! 

Måste försöka hinna vara där i helgen och göra klart kontoret mm. Det är ju roligt att göra fint och de säger själva att de borde ha flyttat för 10 år sedan om de hade vetat att de skulle få det så här bra! Kul! Mamma har också tagit en promenad idag och jag var väl lite rädd att hon inte skulle hitta hem... Men hon svarade att hon följde husnumren till 100 och sedan vände hon och gick tillbaka. Det mesta ordnar sig alldeles utmärkt och de får massor med besök av barn och barnbarn när de nu bor så nära till. Bara vinster!

Imorrn får jag en liknande vinst då jag åker på konferens i Luleå i två dagar och får sova över hos Oskar och Lisa! Ska passa på att äta middag med dem också på fredag och kanske stanna på en konsert. Livet är bara för underbart! 

 

 

 

#1 - - Anonym:

vilken härlig klassbild jag såg från tidig skolålder .Ni har alla dragen kvar från skolåldern trots att
det gått ett par år, Eva H

Svar: Jaa! Nog kände du igen lillebror! :)
Monica Lindgren