Möten, invigning och en höjdare!!!

Startade upp dagen med möte tillsammans med regissören som nu anlänt! Känns så roligt att vi närmar oss start... Och ännu skönare känns det att Mia kommer att vara regiassistent vilket betyder att jag nu börjar lämna ifrån mig och vet att den som tar hand om det kommer att ha koll! Bra möte och sedan anslöt Jonas för lite marknadsföringspunkter. Därefter god lunch på Nordanågården! 
 

På vägen tillbaka stötte vi på den här söta familjen från Jokkmokk! Nina är musiker i "Välviljans pris" (missa inte på tisdag och onsdag!) och ingår också i den samiska ensemblen i Norrländsk Passion. En fantastisk musiker och scenpersonlighet!


Dottern Linn visade glatt upp sina nya skor! Hon kommer förmodligen att bli fotomodell för när jag tog fram kameran...


...dök hon fram med värsta smilet!!! Vilket sockertroll!


Vi fortsatte med att filma regissören i ett informativt och mer djuplodande inslag till morgondagens Ombudsträff i Umeå. Ja, det får bli så när ingen av oss kan vara där...


Hängde i foajén på teatern en stund medan vi väntade på Tage och där träffar man alltid glada människor! Som Helena! Hon erbjöd sig att ta en bild på mig och Olle och det säger man inte nej till!


Men vars fanken kom Bertil ifrån? Så här snabb har han aldrig varit... Haha!


Jag kämpade in i det sista men hade ytterst svårt att få med mig herrarna på bild idag... Gjorde flera försök med Jonas också men det gick sådär.


När Tage dök upp blev det ett spontant möte i hallen med genomgång av en del arbetstider för perioden. Men allt verkar helt OK så imorrn är det äntligen dags för Kollationering och Repstart!!! Yezz!!

Hem för matshopping, middag och lite vila innan jag åkte ner på Nordanå för att vara med på Invigningen av Berättarfestivalen!


Mikke Johansson, Olaf Schneider och Peter Melender var skönt husband för kvällen!


Och Fransesca var kvällens konferencier! Det fixade hon galant trots en heldag med möten som uppvärmning...


Kulturrådets ordförande Kerstin Brunnberg invigde festivalen och pratade om berättandets kraft och Skellefteå som "Berättarnas stad". Hon tyckte att det var ett mycket bättre epitet än Stockholms oerhört intetsägande "The Capital of Sweden"...


Efter ett par lokala berättare från Burträsk var det dags för sångerskan Frida Sehlander som istället för att prata säger allt med toner!


Hon är smått fantastisk och har ett alldeles eget uttryck som får en att tänka på både Billie Holliday och Caroline af Ugglas. Superfint! 


Teater Bartolinis intog sedan scenen och deras karaktärer Kimme och Mackan är ju bara för sköna! Och Saga och Ellenor är otroligt bra! Skrattade mig harmynt åt deras besök på biblioteket där de skulle läsa ur P-O Enquists kärleksroman "Liknelseboken"... Haha!


Sedan kom Billie Holliday herself! Fransesca körde ett knippe av hennes låtar och berättade starkt om hennes alltför korta och tragiska liv. Bandet var som vanligt klockrent!
 

Och Fransesca sjunger otroligt bra! Så roligt att få höra henne! Tack för ikväll! Du är fantastisk hela du!

Sedan var det dags för avslutningen. Jag tänkte att vad kan komma efter den här maffiga sånginsatsen? Den personen får kanske svårt att få publiken med sig... Men neeeeeeej....
 

Ni kanske tycker att den här mannen ser oansenlig och försiktig ut? Icket! Han är Sveriges bästa berättare och en av de lågmält roligaste jag vet! 

Han körde en del av sin föreställning med text av Martin Lindberg om grannarna Roland och Bengt och hur historier alltid börjar med att ett antal griskultingar korsar vägen... Helvetet så bra! Jag skrattade så jag skämdes! Hahaha! Oj, så roligt!

Fick skjutsa hem Stig efteråt så jag hann tacka honom ordentligt! En höjdaravslutning på en bra dag! Nu kan jag lägga mig och småskratta lite för mig själv - peppad inför morgondagen!