#storastyrelsedagen

Vilken dag jag har haft! Ja, inte bara jag - vi var ett hundratal anmälda till Stora Styrelsedagen som fick påfyllning av nya idéer, kreativ kraft och massor med inspiration! Den här föreläsningsdagen om "Ledarskap i förändring" arrangerades av StyrelseAkademien och de hade laddat med ett så otroligt namnkunnigt startfält! Imponerande!
 

Alla deltagare börjar droppa in på Folkparken och snart var läktaren ganska fullsatt inne i Kärnan. Jag tog en del bilder men ljuset var verkligen inte tillräckligt bra och eftersom jag vägrar använda blixt så är kvaliteten inte den bästa. Men ni förstår intentionerna - och de är goda!

Jag var moderator idag och det är uppdrag som jag verkligen gillar! Man får stå på scenen, ha koll på läget, vara på alerten, ta emot folk och lära sig massor med nya saker! Jag är ju av naturen ganska nyfiken på det mesta! En annan som också drivs av nyfikenhet och som låtit den ta henne så långt att vi nu kan kalla henne "Sveriges mäktigaste kvinna" är Meg Tiveus!


Vilken helt fantastisk människa! Nu är hon över 70 år (obegripligt!) och besitter en enorm kunskap och erfarenhet. Hon är kanske mest känd som f d VD i Svenska Spel men har haft ledande positioner även inom Posten, Holmen och Åhléns och suttit i massor med olika styrelser.

Idag är hon styrelseproffs och finns i Swedish Match, Cloetta Fazer, Nordea Fonder, samt är ordförande i Arkitektkopia AB, Björn Axen AB, Folktandvården i Stockholm AB, Svenskt Kulturarv och Marknadsförbundet. Hon är också engagerad i kulturfrågor och är sedan länge styrelseledamot i Svenskt Kulturarv och Romateatern. Puh!

Ja, förutom att hon är civilekonom från Handels har hon naturligtvis också studier i psykologi, sociologi och medicin (vad trodde ni?), är grundtrygg, har skinn på näsan och en skarp hjärna... Jag har en ny idol! 


Hon pratade om utmaningar och möjligheter i styrelsearbetet, styrelsens ansvar, manligt/kvinnligt ledarskap och gav många exempel från sin långa yrkeskarriär! Helt enkelt lysande! Som kvinna behöver man kvinnliga förebilder och det här var verkligen en strålande sådan! 
 

Hon är också mentor åt Gabriella Rydmark, Skellefteå (den ljusa kvinnan som sitter bredvid henne), och vi var många som gärna skulle ha tagit hennes plats - men vi får väl istället hitta egna, starka och erfarna kvinnor att både lyfta och ha som förebilder! För de finns!


Ett jämlikt startfält idag och nästa talare ut var Skellefteå Krafts nye VD Hans Kreisel! Han har flyttat upp med sin familj från Skåne efter många år åt energibolag i Europa. Nu är han på plats i Skellefteå och har tydliga visioner med vad han vill och hur han tänker sig arbetet med målbilder, organisation och styrelsearbete. En klok man som vi kommer att få se mer av!


Här samtalar han efteråt med Anna Ricknell och Anders Nilsson från StyrelseAkademien och charmar också Meg och Gabriella!


De skrattade i alla fall gott! 


Dagens tema var ju framtidstro, tillväxt och förändring när det gäller ledarskap, styrelsearbete, sociala perspektiv - och hållbarhet! Vi måste ju tänka på att mitt i allt detta framgångsrika företagande också ta hand om vårt klimat!


En som intresserar sig mer för klimat än väder är meterologen Pär Holmgren som skrivit massor med böcker och som visade på de förändringar som skett och de åtstramningar vi är tvungna att göra för att behålla vår goda miljö.

Vi har egentligen redan nu släppt ut för mycket men var och en kan dra sitt strå till stacken och leva mindre resurskrävande. Vi bad honom lobba för Norrbottniabanan söderut eftersom vi både behöver och vill åka/transportera mer miljömedvetet. Handla lokalt gör vi ju redan, eller hur?

Pär är enormt kunnig och hans föreläsning gjorde att man (jag) fick en släng av klimatångest... Det var tydligen inte så ovanligt - men visst blir man rädd när man ser att vi redan nu är på väg käpprätt åt skogen? 


Han pratade också om vikten att låta de ekologiska frågorna styra och kanske inte alltid bara de ekonomiska... Men många företag har anammat ett mer hållbart sätt att arbeta och det pratade också dagens sista talare om.


Men innan det var dags för henne hade vi kvar det här energiknippet! Niklas Myhr är Global Social Media Professor at Chapman University, USA, och han introducerade oss i Digitalt Ledarskap 2020! Jojo, now we’re talking!


Det handlade om framtidens affärsmodeller och digitalt ledarskap ur fem olika perspektiv. Han pratade om vilken roll sociala medier spelar i marknadskommunikationen mellan företag och slog också ett slag för tramset! Ja, det är väl det en del kallar sociala media för? Men det är också marknadskommunikation med återkoppling - en unik tillgång!

Framtidens vinnare?
 

Han har rötter i Piteå, är god vän till f d (?) Chefredaktören på VK och visade också sin mailkonversation med honom från 2009 där han tipsade om att de måste börja ta betalt fö en del av innehållet i nättidningen... Lite före sin tid? Ja, det verkar han vara hela tiden!


Och Piteå fick naturligtvis vara med på ett hörn...


Samt något så unikt som "Great Brittish Food"! Bara att skylta med detta tyckte han var motsägelsefullt och unikt... Haha!

Han tyckte i alla fall att alla deltagare skulle starta morgondagen med att skaffa sig en mentor när det gäller sociala medier och dess möjligheter. En mentor i 20-årsåldern... Själv hade han tillgång till sina studenter och tyckte att de lärde honom lika mycket som han lärde dem! En fantastisk människa det här också!

 

Sist men inte minst fick vi lyssna till Årets Chef  2013: Sarah McPhee på SPP. Hon pratade om långsiktigt ledarskap, hållbart sparande och berättade om deras sätt att arbeta miljö- och hållbarhetsmedvetet. Hon pratade också om vikten av att lära känna sina medarbetare för att få veta vad det är som driver var och en av dem - för vi ääär olika! 


Stark, modig och inspirerande har hon utmanat en ganska trög bransch och genomfört danstävlingar för ledningsgruppen med Tony Irving. Den som vägrade erbjöds avsked - men hon fick alla med sig till slut och hela den resan förändrade mångas liv. Egensinnig och övertygande på alla sätt! Imponerande!


Sedan var jag ju tvungen att anamma Niklas sätt att arbeta och fortsätta jobba för min titel "Queen of selfies"! Haha! Här med Niklas (vars grindkod jag också fått om jag skulle befinna mig en bit nedanför Los Angeles... Haha!). 


Med min nya idol Meg!


Med den f d TV-meterologen Pär som jag egentligen alltid velat klippa men som är så bra som han är - och faktiskt också ganska lik min fina lillebror...

Och så Sarah då... Måste kanske ta kontakt med SPP angående min pension? De gav ett oerhört seriöst och genomtänkt intryck!
 

Och så med min gamle vapendragare när det gäller selfies: Pär Dunder! Reslig på Alvargalan och mer på min nivå idag! Kul att ses är det alltid!


Folkparken gjorde givetvis ett utmärkt jobb och fixar de bara ljussättningen så att man ser alla bättre så kan jag inte tänka mig ett bättre eller mer trevligt ställe att ha en konferens på! Anders Wistemar som sitter i arrangörsstyrelsen verkade precis lika nöjd... Ja, inte bara med Sofia... Haha! 

Middag fick avsluta arrangemanget och Food hade gjort en sagolikt god buffé med mycket vegetariskt! 

Oj, oj, oj! Jag är hur trött som helst men också så nöjd med dagen! Allt klaffade och det betyder också att jag måste ha skött mina åtaganden. Har fått träffa många fantastiska företagare och styrelsemedlemmar och poängterar ännu en gång att jag verkligen har världens roligaste och härligt varierande jobb! Tack alla!