Politik? Eller bara åsikter?

Man kanske skulle ge sig in i politiken? Skulle inte vara helt fel om man själv fick välja vilka områden man skulle inrikta sig på. För min del skulle det bli någon form av spridda skurar eftersom det inte finns något parti jag sympatiserar med fullt ut. Jag blev t ex så irriterad över de nya förslagen till ökade skatteintäkter att jag idag skrev detta på Facebook:
 
"Och om man nu vill ha in mer skattepengar - varför inte dra till med en ordentlig höjning av alkoholskatten? En krona mer för en flaska vin i 60-kronorsklassen... Nej, lägg på en tia eller två och låt studiebidragen vara!"
 
Statusen fick mer än 100 "Gilla" så jag kan inte vara helt ensam om att ha den åsikten. Jag förstår inte hur politikerna resonerar? Visst är det väl bättre att dra in skattepengar på något som faktiskt får ses som "lyxkonsumtion" och som de som vill dricka också "tar sig" råd till. Det är ju dessutom är hälsofarligt! Nej, nu ska man istället dra in på studiebidragen! Visst vill vi att alla unga ska ha möjlighet att studera? För några jobbalternativ utan utbildning finns ju inte!

Hmm... Måste nog skriva ett mail och ifrågasätta. Det är väl ändå en demokratisk rättighet! Och nu tänker ni att det är ju det vi har valen till... Visst! Men hur fanken ska jag hinna få ihop ett helt partiprogram innan dess? Haha! Nej, jag är nog lite skeptisk till politiker. Tycker att det är för mycket strategier och manipulation för att de ska kännas ärliga och pålitliga. Sedan skyller alla på varandra istället för att ta ansvar för sitt eget handlande...
 
Jag vet faktiskt inte heller om jag skulle vilja kalla mig politiker... Kanske åsiktsmaskin? Eller proffstyckare? Eller medmänniska?  Om jag har några andra frågor jag ska driva? Ja, det blir kanske lite väl smalt att bara koncentrera sig på alkoholskatten... Haha! Det här skulle jag också kunna ha åsikter om:
 
- Jämställdshetsfrågor där man ser och lyfter kvinnor och rättar till orättvisor och snedfördelning! Gå gärna in på FB och gilla "Skellefteå - en plats för kvinnor"! https://www.facebook.com/pages/Skellefte%C3%A5-en-plats-f%C3%B6r-kvinnor/1427334260812586  Det är en opolitisk sida där man hyllar kvinnor och de vågar också ifrågasätta det vi tar för givet! Redan nu 753 gillare och fler ska det bli! Jag får använda titeln till Liza Marklund och Lotta Snickares bok "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!"
 
- Centrumbron... Jag är mot! Det här är kanske enkelt för mig att ha åsikter om eftersom jag inte drabbas av problemet dagligen, men jag tycker inte att det är värt att slänga ut så mycket pengar på en bro som egentligen mest syftar till att göra Skellefteå attraktivare? Jo, så marknadsförs den av vissa. Jag tycker lika förbaskat att det vore billigare och bättre att förstärka och bredda Parkbron där det redan finns anslutningar på var sida älven! Eller dra om E4:an och strunta i allt annat... Eller bygga andra broar...
 
Martinsons Träbroar bygger t ex vidare på Marbellas lyxiga strandpromenad. Det blir (eller har blivit?) två nya träbroar på 30 meter styck och 500 meter gångdäck. Ett av dessa passerar filmstjärnan Antonio Banderas fastighet... Där skulle jag kunna tänka mig att anlägga en Centrumbro... Och även bo! Haha!
 
Nej, nu kom vi från ämnet och jag skulle säkert kunna fortsätta hur länge som helst men nu är det Mello på TV:n och i mitt parti tycker vi att man ska vara lite lössläppt på lördagkvällarna... Haha! 
 
 
#1 - - Ola T:

Bra Monica. Jag håller med dig i alla dessa frågor. Och – det är väldigt, väldigt viktigt att alla åsikter kommer fram. Samt förstås att de framförs på ett respektfullt sätt och verkligen lyssnas till.