Kråkor, träning och pizza!


Tycker ni att den här kotten ser smaskig ut?? Jaha, då är ni förmodligen en Sibirisk Nötkråka! Grattis! Lite ovanligt i min läsekrets men ni är välkomna! Och inte ensamma!


Till oss kommer ett fågelpar varje höst när kottarna på Cembratallen blivit stora och saftiga (ja, de ser saftiga ut i alla fall). 
 
    
Under några intensiva dygn plockar de och hackar i sig hela beståndet!  


Vi har ofta undrat om det är samma fågelpar som återkommer och så verkar det vara. Jag var tvungen att läsa på lite. 

Nucifraga caryocatactes macrorhynchos - förekommer i norra och nordöstra Asien, lokalt till nordöstra Sverige, norra Iran, Korea och norra Kina (intressant spridning!). Kallas ibland smalnäbbad nötkråka. Den etablerade sig i Skellefteå och Umeå 1977 efter en invasion från öster. Finns nu från Gävle till Haparanda. Icket att förväxla med den svenska nötkråkan som sägs vara brednäbbig! Jojo, där ser man!

Den sibiriska äter i huvudsak frön från Cembratall medan den svenska livnär sig på hasselnötter mm. Och det är ett jämställt och troget släkte!

- Paret håller ihop hela livet i reviret som brukar omfatta 11–15 hektar.
- Båda könen på bygger boet i mars-april, som konstrueras av kvistar och murken ved.
- Honan lägger 3–4 ägg mars-april.
- Både honan och hanen turas om att ruva äggen i cirka 18 dygn.
- Ungarna matas av båda föräldrarna och födan består av uppstötta frön och nötter.
- Ungarna föds delvis upp på de frön och nötter som föräldrarna lagrat över vintern. Föräldrarna tillverkar en slags gröt av födan som fraktas i en så kallad hakpåse. När ungarna blir flygfärdiga håller paret ihop resten av sommaren. Gulligt va?
 

Locklätet består av ett kraftigt kräähhkräähhkräähh, vilket framförs från en trädtopp. Under sommaren kan den göra ett slags snarkande ljud med strupen. Hmm? Jag kanske också är en Nötkråka? Haha!


De äter nånting så fruktansvärt mycket och intensivt att jag blev förskräckt över att de kanske skulle få ont i magen men nu har jag förstått att de spottar ut och lagrar för vinterbehovet.

Nåväl, nu vet ni det om den Sibiriska Nötkråkan! Men vi har ju fler djurarter på Morö Backe! Bor man så här nära skogen önskar man dock att de också höll sig där...


Getingbo! Vid huvudentrén... Not so nice! Min plan var att utrota dem ikväll med radar men jag är nog inte ensam om att ha getingar... Helt slut på affären! Får jaga vidare!

Mellan fågelexkursionerna har jag lämnat in och hämtat igen min bil som fått nytt extraljus efter påbackningen i juni. Intresseklubben kan ju anteckna... Jag har också tränat! Två gånger! Indoor walking till lunch och Yoga ikväll! Kanske är bra medicin för den begynnande träningsvärken - eller så kommer jag inte att kunna stiga upp imorrn... Haha!
---
Avslutar med middagstips till våra ungdomar. En snabb salamipizza som jag gjorde när jag kom hem ikväll. Passar kanske bra som kvällsfika till maken som jobbar till 23.00?

1 pizzakit
4-500 g fläskfilé/skinka/salami/kyckling 
500 g färska champinjoner (+ lite kantareller om man vill lyxa till det)
3 gula lökar
salt, peppar
400 g riven ost
pizzaktydda

Börja med att fräsa svamp på hög värme så att den får lite färg och börjar släppa vätska. Sänk värmen och tillsätt hackad lök som får fräsa med en stund. Salta och vitpeppra (jo, jag är den vitpeppriga typen!)

Fräs köttet i en egen panna, salta, peppra och blanda ihop allt efteråt. Salami/skinka kan ju läggas direkt på pizzan om man vill.


Pizzakit är en sjukt bra grej! Färdig deg och tomatsås gör det väldigt snabblagat. Det är dessutom väldigt roligt att öppna degburken som liksom sväller ut när man börjat dra av papperet. Jag minns hur jag och barnen skrattade första gången. Då var jag faktiskt tvungen att öppna två burkar så att vi kunde "poppa" en gång till! 

Ja, numera kanske det bara är jag som tycker att det är kul... Haha!


Fyllningen ovanpå den utbredda tomatsåsen. Nu fick det blir salami och så här i efterhand skulle jag nog ha fräst upp den innan så att pizzan blivit mindre flottig...


Massor med riven ost...

I ugnen 200 grader 20 minuter och man har både middag och lunchlåda! 
 
Ja, det var allt för ikväll! Imorrn bitti ska jag åka till mamma och pappa och hjälpa till med lite flyttpackning innan jag har jobbmöten på eftermiddagen! Borde gå det också! Tjolahopp!


#1 - - ola T:

Vilka härliga bilder på fåglarna. Du är ju nästan lika duktig som Ulf!

Svar: Tack, men jag har låååååångt kvar! Han är bäst! :))
Monica Lindgren