Träning, jobb, premiär & genrep!

Vaknade tidigt och funderade länge på att somna om eftersom jag verkligen längtar efter en sovmorgon - men jag pratade lite med mig själv och kom på att jag idag hade chansen att ta en träningsrunda innan frukost! Och jag gjorde det!
 

Nu var det faktiskt en hel månad sedan jag var ute och sprang och det gick precis så tungt som jag hade befarat... Haha! En fördel med hösten är dock att man kan trycka på sig en mössa och ge sig ut precis som man är. Min frisyr är inte den snyggaste när jag vaknar... 
 

Men en dusch, frukost och ett par jobbtimmar senare var jag på väg för att hämta min eftermiddagsdejt: My Bergvall. Jag hade nämligen bokat biljetter till dagens barnteaterpremiär "Apan & Krokodilen"!


Och eftersom vi var ute i ganska god tid hann vi gå runt och träffa lite jobbarkompisar på teatern! My gjorde sig snabbt hemmastadd och gick från att ha varit väldigt blyg till att tio minuter senare killa Tage under hakan och regissören i rumpan... Haha! Hon är ju ett riktigt charmtroll och här visar Tage sin spelande tomte som han kopplar till USB-porten! 
 

Och här stötte vi på teaterchefen i fikarummet och tycke uppstod direkt! Från båda håll! De satt och pratade länge och när vi skulle gå in till föreställningen så sa My: "Jag vill sitta med henne. Jag tycker hon var så väldigt fin!" Gulle...

Och visst fick hon sitta - mitt emellan mig och Fransesca. Allteftersom föreställningen gick så kröp hon närmare sin nyfunna vän och satt till slut i hennes knä... och höll takten till alla melodierna! 


Pjäsen som egentligen är en gammal afrikansk skröna var alltså berättarteater för barn och en jättefin föreställning! Den har mycket att säga både vuxna och barn och är i Afrika en typisk vuxenhistoria om att saker och ting ibland är för bra för att vara sanna.

Barnen hängde med och Micke och Greger ömsom berättade, spelade instrument och sjöng. Kanonfint! Fransesca delade ut blommor och vi firade dagens premiär! 


Men My kände ju också igen en av "Skrotarna" som kom och satte sig på min andra sida! "Cornelia" eller Miranda som hon egentligen heter ställde gärna upp på bild efteråt. Kul att ses!

Det är förresten Mirandas mormor Rose-Marie som efter många besök i Afrika återberättat skrönan för skådespelarna som sedan gjorde den till en föreställning. 


Och är det premiär så är det ju lite fest! Här är vi på väg in i caféet och My hittade affischen tillsammans med några andra barn.

Jag log lite när jag såg porträtten på personalen. Dessa lät jag ta av alla anställda inför öppningen av teatercaféet och den ombyggda teatern 1997... Jag minns att jag var så galet stressad att Jonas i sista minuten fick montera dem åt mig. Jag höll på med både program, byte av handtag, matbeställningar och gud vet allt... Inte undra på att jag gick i väggen. Jag hade liksom inget stopp...


Vi bjöds på festis och bullar som var både stora och goda! Undrar om hon orkade någon middag? Och jag undrar hur lugnt och stilla det egentligen blev på Läkarvägen ikväll?


När vi skulle åka så tyckte Fransesca att My skulle ta med sig en ballong hem. Berith och Catharina som blåst upp alla var inte sena att slänga ned dem i klasar för att vi skulle ta med...


Trångt och bolligt i bilen! Haha! Men jag tror att My var jättenöjd! Jag hade i alla fall en väldigt härlig eftermiddag med henne!


Ilade hem och stekte en bit oxfilé som jag tagit upp ur frysen. Det blev bara en sallad och god vinaigrette idag eftersom jag skulle iväg igen. På genrep!


Underbar himmel när jag åkte ner på teatern igen!

Ikväll var det dags för den nyskrivna och dagsaktuella pjäsen "Visst är du googlebar lille vän?". Jag hade egentligen inga förväntningar alls eftersom jag inte sett något rep eller hört annat än det jag läst i den korta pjäsbeskrivningen - men det var så otroligt mycket bättre än jag hade kunnat inbilla mig! 

Margaretha Niss är ensam på scenen som den arbetslösa Birgit som går hos en jobbcoach som tycker att hon ska "promota" sig själv via nätet. "Det måste man - annars finns man inte...". Oj, vad jag kände igen mig! Enda skillnaden mot mitt liv på nätet är väl att jag håller mig till sanningen... Haha!
 
Texten är fantastiskt bra och innehåller både massor med humor och svärta. Margaretha gör den alldeles lysande och ni kommer att gilla den här föreställningen! Jag tror inte hon har varit så här bra! Paret Janne och Ulla Karlsson hade gjort regi och scenografi och har ännu en gång visat sig vara ett vinnande team! Jag skrattade gott och kände också igen en del smärtsamma bitar. Mycket bra! Se den!

Att Västerbottensteatern gör föreställningar av hög kvaliet är ingen överraskning. Än en gång har de visat att regionerna äger! Två bra uppsättningar samma dag - det är verkligen inte fy skam! Och imorrn ska jag fortsätta min kulturella gärning och gå på konsert! Det gäller att passa på att ha kul medan man lever! Haha!