100%

Man tror ju ibland att man gör saker och ting fullt ut - och jag är ju en person som gärna förespråkar att leva livet på det sättet eftersom det bara är här och nu. Därför har jag ibland många projekt igång samtidigt (men också vissa dagar som är extremt lata... men säg inget till nån...haha!).
 
Nu har jag dock kikat på allas absoluta överman i den danska serien 100% bonde (eller Bonderöven som den heter på originalspråket). Det är en serie som gått flera säsonger och som nu börjat om igen. Handlar om en ung man som driver ett ganska gammaldags, men också helt självförsörjande, jordbruk i Danmark. Han har genom åren skaffat familj och nu är det två vuxna och två barn som bor på gården - förutom alla djur då. Allt är rätt spartanskt men han är så lycklig och entusiastisk att man blir helt tagen... Och så heter han också Frank Ladegaard...
 
Han har alltid extremt många projekt igång och tillverkar allt från äppelmust till egna verktygskonstruktioner. Han är inte bara händig, han orkar också handvända en hel jordåker, kan samla och torka sina egna frön och allt vad man nu behöver för att driva en gård som ska bära sina egna kostnader.
 
I dagens program har han bl a gjort egen ost, barkat träd, påbörjat att garva skinn (han blev sugen på att göra egna stövlar...), börjat göra eget öl, tillverkat en korntork... Herregud! Och vi som ibland tycker att det är jobbigt att gå och handla mjölk... Ni måste se det här programmet! Han är så positiv och ödmjuk hela tiden, glad över allt han lyckas med och går in för varje uppgift med sådan entusiasm! Programmet har blivit ett av dansk TV:s största succéer och man blir lite lycklig själv när man ser det. Går i SVT1 måndagar.

Jag har gjort mitt bästa för att vara entusiastisk själv men kommer inte i närheten av "bonderöven"... Har börjat renskriva alla pappas samlade dikter och ska tillsammans med honom äntligen göra en bok. Det känns riktigt kul! Vädret har dessutom varit helt underbart så jag tog ut datorn och satt i solen och skrev. Funkade bra att förena nytta med nöje!


Hann därför vara nyttig och ta en löptur i afton där jag gjorde en 50/50 (inte 100!) - springa 2, 5 kilometer och gå nästan lika långt. Ja, det får duga - mitt motto blir väl ofta och lite... Hur som helst så har man ju bättre och sämre dagar. Ibland känns det så lätt och man springer så fort... ända tills man får se sin uppenbarelse speglas i glasrutan på en busskur och undrar vad det är för pensionär som stultar förbi... Haha!!! Men antalet "utflykter" kan jag inte klaga på.

Dagens middag har skött sig själv. Såg en repris av Tinas matprogram igår och hon gjorde "Pulled pork" som jag länge velat testa. Oskar har gjort det och tyckte att det var fantastiskt gott. Ska stå i ugnen i gryta över natten men funkar ju lika bra att stå en hel dag. Benfri karré, en flaska barbecuesås med lite rökig smak, cayennepeppar och paprikapulver. Mojsa runt köttet och låt stå i ugnen med lock på grytan i åtta timmar på 110 grader. Sedan river man bara sönder köttet (supermört), blandar det med lite mer sås och äter det som tacos eller på ett gott bröd med grönsaker, avocado e t c.

Vi gjorde en tacovariant med sallad, melon och lätt crème fraiche. Skar av det långtrådiga köttet och det ska man säkert inte göra men det blev riktigt gott! Och extremt lättlagat!

Nu har jag varit iväg på ett möte och landat i soffan där jag nog blir sittande tills jag somnar... Har hittat Emilias datorkudde som ju funkar perfekt som underlag både utomhus och i soffan. Nu kanske jag inte ens behöver nåt kontor... Haha! Jag kan ju bli som Carina Berg; 100% Bärbar!