Gräv-dag!

Ja, inte någon grävande journalistik - men ändå djupt! Har tagit tag i pappershögen och jobbat med ekonomin hela dagen. Mycket som behövde ordnas upp! Nu har jag snart nått botten och det återstår bara lite kvitton som ska konteras. Alla har fått betalt eller lön och jag känner mig hyfsat i ordning igen.
 
Tyckte att det var lika bra att hålla sig inomhus idag. Det här vita som lagt sig utanför gör sig inte riktigt med sommardäck... Men imorrn blir det byte!

Nåja, efter en utsökt middag bestånde av uppstekt palt (haha!) och hemkokt lingonsylt så var det dags för mig och maken att åka ner på teatern för kvällens genrep av Henning Mankells "Grävskopan"!

Jag hade tur idag! Två män till bordet - både Ulf och Tage! Nice! Maken skrattade redan när han läste programbladet... :)


Så började föreställningen som är en monolog om Rune F Lindgren (Micke Lindgren) som sitter i en bar där han väntar på en kvinna och försöker konversera med en mycket tystlåten bartender (Jonas Åberg).

Rune är i 50-årsåldern, skild, har tre barn, begynnande flint, äger 49% av en grävskopa och har spelat 46 sekunder i Skellefteå AIK - utan att nudda pucken...
Ja, ni hör ju! Det finns ett stråk av bitterhet kring denne ganska ensamma man. Men också väldigt mycket humor! Han klagar minsann inte!

Jag gillar den här typen av text! Inte tokrolig men underfundig och humoristisk med en djupare botten! Jag skrattade ofta! Micke gör också rollfiguren så levande, mänsklig och tragikomisk. Han gör den väldigt, väldigt bra! Micke ÄR en väldigt, väldigt bra skådis! Ett naturbarn som klippt och skuren för detta! Jag kan verkligen rekommendera alla att gå och se "Grävskopan"! Ett stycke nutidshistoria om ensamhet. Låter kanske inte så kul men är det definitivt! Bra jobb också av regissören Christer Engberg och kul fulsnygg dekor av scenografen Helena Weegar! Det här kommer att bli ett gångbart koncept kamrater! Premiär är det imorrn och sedan kommer det att rulla på! Spark på er!

Jag känner mig alltid påfylld när jag varit på teater! Man får någon annans historia med sig och kan ta till sig det man vill och låta resten vara. Har man tur blir man också mera vidsynt och det kan aldrig vara fel! Nästa tillfälle att njuta blir på lördag då vi ska till Luleå för Australiensisk komik på hög nivå och på måndag då jag ska se Tre flugor i soppan! Gå på teater gott folk! Det berikar!