Dubrovnik - Dag 2!

Har det som vi förtjänar - alltså bra! Haha! Vaknade till kaffekokarens puttrande, såg ut som ett troll i håret men här är vi ganska ostörda så jag vågade mig ut på balkongen för en frukost! Å andra sidan känner vi ju ingen (än!) så jag skulle nog kunna vara troll hela veckan!


Inte som Mies frukost men yoghurt, nötter, bröd, god skinka, tomater, philadelphiaost och kaffe. Det fick duga! Nästa gång får du följa med Mie! :)

Soligt på morgonen men det skulle mulna på så vi valde att leka turister idag. Det finns ju mycket man borde se och en del som man verkligen vill! Dubrovnik har ju fått plats på Unescos världsarvslista så då förstår ni.


Muren var en av de sevärdheter som vi inte ville missa. Här står jag redo att gå in i gamla stan utanför Ploce-porten. Några tecken att toppa c:et med fanns inte i min dator...


Stadsmuren är ett utmärkt sätt att få överblick över hela den gamla delen av stan. Att man skulle gå där högt uppe tyckte jag såg ut som en baggis men det blev lite darrigt i benen på vissa ställen! Men min svindel håller jag nog på att jobba bort om jag fortsätter på det här viset. Det är i alla fall skönt!


Och här uppe tänkte vi att vi skulle kunna se var vi bor. Men det är inte så lätt...


Men vi enades om det här huset och det verkar också stämma!


Utsikten här uppe var magisk! Och skulle bli ännu värre...


Och här har ni bevis på att jag var där uppe! Jag håller mig till kanten... Haha!


Snygg överblick! Längst bort ser ni ön Lokrum och S:t Johannesfästningen som byggdes för att övervaka hamnen redan på 1300-talet.


Men hustaken är inte bara tak. Det är ju folk som bor här uppe också! Kolla in tvättlinan! Lite kul mot det övriga!


Och öppningar för skyttar och kanoner finns det överallt!


Här har vi nog nått högsta platsen! Här kände man sig liten...


Men maken skulle vara värst och funderade på att köpa denna "etta" längst upp! Det sitter ljusslang på taket. Vem har tvingats att sätta upp detta? På baksidan är det ju stuuuup!


Ja, här såg man verkligen att vi kommit upp oss! :) Det där tyckte jag egentligen var tillräckligt högt. Men man vänjer sig!


Snygga gluggar att plåta i!


Längst upp på taket i det här tornet var vi. Minceta heter det!


Och så här såg det ut när vi kommit ned en bit. Men vart tog maken vägen?


Neeej, han har ju inget förstånd alls! Kom upp därifrån genast! Ja, det är tur att han är "handvass"!


Och en del ruiner fanns det. En del bara en vägg...


Men bakom den ett utmärkt trädgårdsland!


Fint gammalt enkupigt tegel finns kvar sedan före kriget. Alla nybyggen har en helt annan färg på taken.


Mera fästning! Den här heter Lovrijenac. Tror jag... Haha! Och vi går fortfarande uppe på muren. Hela rundan tog nog nästan 90 minuter och då var det ändå inte lika mycket turister som det säkert är under högsäsongen! Tipset i böckerna om muren är att vara på plats 9.00 men vem är uppe då?


Och här nere ser man Stradun - den blankpolerade gatan som går genom gamla stan och som kantas av massor med caféer och restauranger!


Maken skulle fota några duvor men jag tror att de adopterade honom...


Och kolla in vattnet! Det ser väl bara för läckert ut! Imorrn blir det bad!


Och dit upp skulle vi också! Stupar även här rätt ner i havet! Tur att muren verkar stabil!


Eller? Är det månne denna bräckliga konstruktion som håller upp den? Dags att börja runda av vandringen kanske...


Och mitt i detta turiststråk pågår vardagen för andra människor. Tvätten mellan huset och muren håvar man in genom att ligga i fönsteröppningen! Funkar! Ingen verkar särskilt höjdrädd här!


En stege... Någon ska alltså på fullaste allvar gå upp på tornets tak! Inte jag!


Mer tegel - och några duvor som såg ut att hacka i sig cementen...


Nej, nu har vi nog murat klart för idag! Mycket trappor även här, fantastisk utsikt och på det hela taget en fantastiskt trevlig upplevelse!


Även murar suger så det blev lunch på Stradun. Anledningen till att jag inte ser så munter ut kan vara att Ceasarsalladen innehöll ungefär 20 gram kyckling... Annars var den bra!


Desserten skulle ha glatt Emilia! Tunna crepes fyllda med nutella! Mums!


Nu är det dags att ge sig för idag. Jag har massor med bilder kvar och ikväll har vi varit ute och gått igen. Och ätit! Fortfarande är vi glada och jag har massor med opublicerade bilder men de tar vi en annan dag! Anledningen till glädjen är förmodligen vetskapen om att vi när vi ska hem har många trappsteg kvar...


Närmare bestämt 366! Puh! Jag är helt slut när jag kommer upp men funderar på hur det skulle ha varit om jag inte hade tränat... Då hade jag förmodligen legat kvar där nere - eller tagit en taxi! Nåja, imorrn ska vi vandra samma väg!

Sov gott alla så ses vi imorrn!