Hemmastök och mera mat!

Jag tycker inte att jag har särskilt mycket att göra men det jag har gjort får jag på något sätta göra om hela tiden. Det blir liksom aldrig klart här hemma... Men jag är inte stressad och det som är kvar när det blir julafton får vara ogjort. En del gruvsamma saker har dock blivit avverkade. Som det här med ugnen...


Två timmars rengörande senare! Herregud så mycket ingrodd smuts det var nu! Men så glad jag blev över att glasskivorna gick ta loss utan att man behövde skruva sönder hela luckan! Så var det nämligen på vår förra spis... Kanske därför jag hade gruvat mig så länge.


Annars har det blivit ett par maskiner tvätt, kort shoppingutfärd, kokning av fläsklägg och tillverkning av Janssons frestelse. Och skottning såklart! Den som spar han har - fluffet kvar! Grannen tyckte att vi skulle ta fram hårtorken och blåsa bort allt men vi hade sparat lite väl mycket...

Säga vad man vill om snön och kylan - men nog blir det vackert ute? Stegen blir ett konstverk!

Och lillhuset har fått "glasögon"!

Spaljén ser ut som ett fluffigt julträd och...

...men hallå! Vad är det här för en liten gynnare? Julgran? Nja... det ser lite mörkt ut. Kanske får ta in den på uppfluffning? Eller så lindar jag bara ljuskedjan runt om den? Haha!

Ja, det blev en lite blandad middag med fläsklägg, rotmos (tack Oskar!) och Janssons! Vi äter inte så mycket julmat på julafton så det passar bra att hugga in så här ett par dagar innan. Ja, det var inte enligt planerna. Jag skulle bara koka fläsklägg för att få "dopparspad"!

Men husmanskost är aldrig fel! Se så nöjda ungdomar! (Nej, bilden är inte ett dugg arrangerad...)

Till detta avnjöt vi denna fantastiska julmust som jag fått av Åsa! Sååååå god! Passade hur bra som helst till mat eftersom den inte är så söt. Jag stack in skallen på systemet i veckan och frågade men den var naturligtvis slut överallt... Får komma ihåg detta till nästa år!


Och nu pockar fågelhuset på upmärksamhet igen! Länge sedan det fick plats på bloggen och nu ville det gärna visa upp sin fiiiiina och höga mössa!

Ska vila ett par minuter med kaffe nu och sedan blir det mera stök eller lite julklappsinslagning! Finns tydligen alltid nåt kul att göra!