Kalaaaaaaaas!

Vi började kalasa redan igår kväll som var en magisk afton med sol och värme! Åt en underbart god middag i uterummet med grillad, baconlindad marulk, rostad färskpotatis, räkor i aioli och sallad!


Blev kanske inte den vackraste maten men jädrigt god fisk!

Och nu läste maken att man inte ska grilla marulk eftersom den förlorar i smak... Där är vi inte överens! Jag tycker att den passar bra att grilla eftersom den är så fast i köttet - men jag är ju bara en amatör... Eller egentligen en människa som tycker att man får göra som man vill! Vi satt i alla fall kvar så länge i uterummet att det till slut inte heller blev några rester att bära in... Gött!


Vaniljglass (som nästan hann smälta) med nyplockade blåbär till dessert! Och maken hade som vanligt färgat strössel på sin... Hans glass ser alltid ut som värsta barnportionen!

Idag blev det seg start... När jag vaknar vid femtiden och till slut somnar om så gör jag det ordentligt! Halv tio igen! Och vi skulle åka 30 minuter senare... Men det fixade jag - dock utan frukost! Nu gjorde det inte så mycket eftersom vi bara har ätit resten av dagen! Började med att åka till farfars på kaffe!


Kul att se att Sonja blir piggare och piggare och numera tränar hårt med att gå utan rullator! Här startade vi med kaffe och gooooda bullar! Bra bakat Berith!


I hennes trädgård frodas också allt! Äppelträden ser ut att explodera av frukt!


Och där stod också en "kusin" till vår vindflöjel kungsörnen. Det här är en fiskmås!

Sedan vidare till nästa 50-årsuppvakting! Det är av någon anledning ett sånt' år i år! Den här gången var det dags för min gamla barndomskompis Urban att jubilera! Och det gjorde han med öppet hus i byagården i Uttersjöbäcken!


Och här står han med sambon Helena och tar emot - blommor och Londonresa! Joo, jag tycker nog att han ser lite äldre ut... Nästan äldre än mig? Haha! Ja, vi har gjort mycket bus i vår barn- och ungdom och han har fortfarande glimten i ögat!


Byastugan är det gamla bönhuset som man nu renoverat och sett till att det fungerar som en samlingslokal för all möjlig verksamhet! Precis som det måste vara om ett sådant här hus ska bli använt!


Sprilla nytt kök med snabbdiskmaskin och en jättestor handikapptoalett har man också byggt. Men bönhusverksamheten då?


Jodå! Den finns också kvar men är undanstuvad i ett hörn - i väntan på nästa högmässa? Fast den här verksamheten kanske alltid är närvarande? Åtminstone om man ska tro tavlan som också satt där inne:


Tackar, Tackar!

Sedan blev det smörgåstårta, tårta, prat och skratt om allt och alla! Vissa sensationer kunde också skönjas...


En av gästerna tappade lösgommen i tårtan - precis efter att hans skrattande hustru valt att berätta att hon ska lämna honom nästa helg... Ja, det låter tragiskt men de verkade inte lida av den kommande skilsmässan... Märkligt!


Och sedan kom ännu en gammal bekant, Sören Gustafsson som numera jobbar med Sunnanås damer men på den gamla goda tiden också var ordförande i Fjälbyns IF - en förening där alla grabbarna (inklusive maken) spelade och där jag också var sekreterare. En tjusig tid!

Tusen Tack för ett trevligt kalas och gooooooottt fika! På vägen hem passerade vi den gamla fotbollsplanen i Risböle där vi både sett och spelat fotboll. Ja, på den tiden cyklade man ju överallt och på den här stora planen valde jag och några tjejer att träna när vi hade bestämt att vi skulle starta ett fotbollslag. Men... redan första träningen (6 st på en fullstor plan) blev för jobbig så jag tror att vi ganska snart lade planerna på is... eller grus!


Idag var det veteranmarknad på det som numera är en ogräsplan... Inte mycket till marknad dock. Lite gamla Volvos och ett antal traktorer!


Den här "skitmaskinen" var väl ganska ny?


Och den här ganska gammal...


Länge sedan det såldes några lotter i kiosken!


Och länge sedan det spelades mot det här målet som numera har vuxit igen! Maken blev dock lite nostalgisk!

Kul var det i alla fall att köra lite gamla vägar kring mina barndomstrakter och att träffa hela vårt gäng! Alla födelsedagsbarn har fått en resa så nu bär det av till London i vinter! När vi skulle synkronisera våra almanackor så blev det först i januari som alla hade möjlighet! Men nu ska det i alla fall bli av! Great fun!
 
Nu blir det inte så mycket mer. Vi har ätit middag i uterummet och slår oss väl snart ned framför TV:n. Kanske orkar vara uppe lite längre eftersom jag också somnade i soffan när vi kom hem. Jag måste vara allergisk mot arbete? Jag blir såååå trött! Haha! Ha det bra alla!