Oj, oj, oj...

Ikväll blev även jag imponerad av maten! Jag brukar vara svårtflirtad när jag själv står vid spisen men nu är jag nöjd! Herregud så gott! Men nu var det kanske inte helt min förtjänst - köttet var suveränt bra!!!


Reninnerfilé från Arvidsjaur! Helt fantastiskt bra kött! Nu måste jag beställa mer med svåger-Martin! Det bara smalt i munnen! Tack, tack, tack för den finaste presenten!


Till detta gjorde jag en gammal favorit: Potatis i smördegsrulle! Världens enklaste men väldigt god (och oerhört praktisk om man ska ha gäster!)!

Riv några potatisar, lägg rivet i en ren diskhandduk och krama ur all vätska. Lägg sedan det torra rivet i en bunke och rör om lite med en gaffel, tillsätt smält smör (eller smör/rapsolja) och salt. Rör ihop och klicka ut i en sträng på färdigkavlad smördeg. En rulle smördeg är lagom till sex potatisrullar. Rulla ihop löst och lägg dem med skarven ned på en plåt. Inget rinner ut så man behöver inte vara så noga och rullen ska vara öppen på kortsidorna. Går bra att göra i förväg och ställa in i ugnen före servering. 200 grader i drygt 20 minuter. Klart! Man kan om man vill hacka lite persilja i rivet, eller lägga i små bitar getost! Särskilt gott till lamm!


Mums! Kantarellstuvningen i mitten blev kanske inte så snygg på bild men var också jättegod! Nu är jag så mätt att jag knappast kommer att vara sugen på varken godis eller dessert... Eller? Haha!

Ha en underbar kväll alla!