Händelserik måndag!

En händelserik måndag på alla sätt! Började med att träffa mamma och pappa på stan för att köpa klänning till det kommande bröllopet. Hade planerat att jobba med annat på förmiddagen men när de ringde igår kväll var det bara att lägga om planerna. En klänning måste hon naturligtvis ha! Det började lite tveksamt men redan i andra affären hittade vi så rätt!!!


En supersnygg, exklusiv linneklänning med tillhörande linnejacka! Så himla fin hon blev! Hon kommer lätt att överglänsa min klädsel men det gör faktiskt ingenting! Hon köper inte kläder lika ofta som mig och det är så kul när hon hittar något som passar perfekt! Vi köpte också ett par skor och en väska så nu är hon rustad.

Efter att ha blivit bjuden på god lunch på Arken så åkte de hem och jag tog en tur till soptippen tillsammans med Peter. Det var dags att tömma det släplass som vi fyllde från förrådet igår. Jag har ju, som jag säkert nämnt tidigare, inte så mycket emot att åka dit. Det enda jag har att invända mot det där stället är väl parkeringsfascisterna!


Hur smart är det att parkera tre bilar i bredd med obefintligt utrymme att komma igenom för bakomvarande bilar? Svar: Inte alls! Det här är faktiskt inte alls ovanligt men hur irriterande som helst!

Nåja, vi tömde släpen och sedan åkte jag hem för att packa mer sopor... Jag stökar på som den värsta renhållningsarbetaren ibland. Packade därför ihop alla återvinningsvaror, stora kartonger och pantflaskor och åkte iväg med allt. Handlade mat och planterade sedan några blommor som jag köpt till utekrukorna. Och när jag precis gjort en kycklingsallad till middag kom lillebror förbi för att bjuda på medhavd kladdkaka (gott!) och naturligtvis fick han lite mat i utbyte. Kul att träffas en stund och surra om bl a Barcelona dit han åker med jobbet om någon vecka.

Sedan var det dags för dagens kvällsaktivitet som var debatten om ett nytt Scenkonsthus! Jätteroligt att så många hade samlats och kul att höra alla synpunkter! Eftersom jag jobbat på Västerbottensteatern i 15 år så träffade jag naturligtvis många jag kände och det är väldigt roligt! Ett nytt, större hus för verksamheten är verkligen nödvändigt! På plats fanns även politiker och kulturintresserade. Det där med kulturpolitiker är intressant. En del är verkligen engagerade medan andra får kulturuppdrag eftersom de "blivit över" när alla andra nämnder tillsatts. Jag går ju ofta på olika kulturarrangemang och jag måste säga att en del av dem träffar man sällan där...


Anette Novak var moderator (med den äran tycker jag) och i panelen fanns både politiker, arrangörer och andra verksamma inom besöksnäringen. Alla var hyfsat överens om att vi behöver ett nytt hus med en A-scen för att kunna ta emot stora föreställningar och konserter.

Det diskuterades placering och innehåll och jag vill nog säga att det blev mer och mer kommunalgrått ju längre tiden gick. Jag vill att vi bygger ett "fläskigt" hus som verkligen sticker ut och som gör att människor måste komma hit bara för att se arkitekturen! Att det sedan ska innehålla aktiviteter med bredd och fungera som samlingsplats för både kulturarbetare och vanliga konsumenter är en självklarhet! Tänk om det skulle finnas ett ställe dit man kunde gå och fika och träffa andra i branschen! Vilka synergieffekter! Jag tror hur som helst på ett nytt hus, stort och centralt som kunde göra andra kommuner gröna av avund!

Det är många år sedan Lisbeth Lindeborg skrev sin bok (avhandling?) "Kulturen som lokaliseringsfaktor" där hon pekade på olika städers kultursatsningar och de effekter som dessa fått när det gäller näringsliv och inflyttning. Jag tror fortfarande på det! Ta bort tillväxtkontoret som mest bara växer själva och bygg något spektakulärt för både skelleftebor och inflyttade istället! Att skaffa en sedelpress, som Martin Hedqvist sa, kanske blir en nödvändighet. Men det är en helt annan fråga...
#1 - - ola T:

Bra sammanfattning!

#2 - - Monica:

Tack detsamma! :)

#3 - - Rebecka:

åååh, så himla söt min farmor är!! :D