En riktig röjardag!

Tidig uppstigning och redan jag innan hade vaknat på riktigt var jag på väg att hämta upp mina syskon och åka vidare till mamma och pappa för en röjardag i Önnesmark! Det var tur att jag hittade min termosmugg från Starbucks som jag fyllde med kaffe för att piggna till ordentligt.


Målsättningen var att städa upp bagarstugan som håller på att renoveras. Här bodde både min pappa och senare jag själv på somrarna vilket var urmysigt! Nu har pappa riktat upp hela huset, bytt panel, tak, fönster, dörrar och allt som var nedslitet. Det är nu dags att färdigställa "innanmätet" och därför behövde det städas.


Malin gick igång direkt och började plocka prylar och skräp. Mina bröder har burit skåpar och flyttat på det mer tunga artilleriet. Det går fort när man är många syskon och alla gör en bit var!


Det stora köket är väldigt ljust och trevligt med fönster åt tre håll och i skåpsängen som står till vänster har jag faktiskt sovit som barn!


Dammet uppe på den nu restaurerade och fungerande murstocken var inte att leka med. Det var en stor fördel att ha överdragskläder...


Men vi visste ju att det skulle vankas god mat när mamma var igång i köket! Det är fantastiskt att ha den här typen av markservice! :)


Och pappa var duktig idag och lät barnen jobba. Det är heller inte alltid så lätt... Efter några timmar så var vi i alla fall klara och under den tiden hade också bröderna plockat bort i sovrummet som också ska tapetseras när det ändå kommer hantverkare.


Samling vid matbordet! Idag serverades det biffar, kalvstek, broccolisufflé, kantarellstuvning, hemgjort potatismos, gräddsås, ärtor, morötter, sallad och andra tillbehör...


Här har Malin lastat för sig... Och ja, det var helt otrooooligt gott!!!


Tomma tallrikar säger väl allt... Mamma är fantastisk i köket! :)

   
Sedan hade vi en lång diskussion om den kommande uppdelning av hemmanet och det var jättebra att samlas för att få veta hur alla ville ha det och vad som var möjligt att göra. Fortsättning följer i detta ämne men vi har i alla fall kommit en bit på väg.


Avslutningsvis en cigarett på bron efter att vi avnjutit kaffe och underbar, hemgjord hallonparfait!

En riktigt trevlig dag! Roligt att träffas allihopa (första gången sedan julafton!) och kul att jobba lite tillsammans. Det går lätt när man är många! Tack för idag!