Ta i trä!

Jodå, imorse var det dags för mer vedklyvning igen. Den här gången hade jag turen att få med mig bästa sonen som inte säger nej till ett dagsverke (så länge det inte handlar om dammsugning...haha!). Vi fick ta makens bil eftersom jag inte har kula på min. Den skulle också besiktigas imorse så där var vi redan vid niotiden. Gick hur galant som helst! Den där bilen kommer att leva längre än oss...

Någon timme senare var vi framme och igång igen!


Men idag var det inte linne som gällde utan regnjacka... Men glad ändå!


Glad är man kanske också för att servicen är så bra. Efter att ha jobbat ett tag var det dags för lunch! Älgkalvstek med mandelpotatis, gräddsås med dragon och grönsaker. Gott som tusan!


Både mamma och svärmor är fantastiska på att laga mat! Det fattas ingenting! :)


Det fattas inget på väggen heller där det hängde tre almanackor för juni - bredvid varandra... Det blir som för kungen; Jobbigt att vända blad...haha!


Mamma fick också testa kameran och här fick hon i alla fall med både mig och Oskar på bild och det är inte illa! Men man kan ju inte bara äta och fika. Dags att återgå till arbetet!


Oskar har gjort ett kanonjobb idag och var den som fick springa och stappla medan jag mest lade beslag på klyven... Men han kan, han också!


Vi tog dock en paus och gick ned till sjön för att se hur det såg ut vid min barndoms badplats som bara ligger ett sjuttiotal meter från huset.


På vägen dit passerar man grannhuset, "Perannerscha gårn", där Ulfs farmor är född. Och nej, jag kallar den inte "Nerdalska gården" eftersom att den mannen inte var riktigt frisk och utsatte min familj för diverse hotelser. Som tur är har gården sålts och mannen gått bort så nu är det lugnare på hemstället! En tyska har köpt gården och tillbringar somrarna där och det är ju kul!


"Träsklanne"! Här i Önnesmarksträsket har jag gjort en hel del badtimmar! Jag var ett riktigt vattendjur! Och på stenröset som sticker ut fastnade vi med den gamla bil vi hade som isbil på vintern sedan min kompis som körde fick sladd och inte hann räta upp den innan hindret kom... Hon höll bara för ögonen och sa: Nej, det går inte! Och där satt vi! Haha! Men det är mååååååånga år sedan!



Sedan hann vi jobba ett tag till och här står Oskar framför dagens stapel! Ja, vi hade fyllt släpen också! Bra jobbat och tack för hjälpen! I vinter blir det elda av!

När vi väl kom hem höll jag dock på att "göra in" kopplingen på makens bil... Det är lite komplicerat att backa upp hos oss och köra ända till gaveln på huset och jag kanske slirade onödigt mycket... Men den verkar ha hämtat sig nu! Ett tag var det det enda jag kom ihåg av dagen; att backningen gick sådär... Jag är lite hård med mig själv men just nu tycker jag att vi har varit riktigt duktiga idag! Man får inte vara så självkritisk som jag är!

När vi kom hem i afton hade vi svärfars på besök och jag städade upp farmors dator som fått en och annan hjälpande hand... När man är nybörjare får inte saker och ting förändras så mycket. Det är nog komplicerat ändå att börja med datorer efter att man fyllt 80! Hon gör det bra i alla fall! Och nu gjorde jag också en bruksanvisning med skärmdumpar så att det ska bli lätt att se hur man ska göra. Hoppas det funkar!

Sedan blev det middagsfix och iväg till syrran med barnstolen och strollern som jag hämtat på dagis. Nu har jag gått en promenad i det vackra vädret, duschat och känner i hela kroppen att det varit en lång dag. Jag hade tänkt fixa lite saker till bröllopet men det får faktiskt vara tills imorrn. Nu längtar till sängen och hoppas på en bra natt!






#1 - - Malin:

Bra jobbat! Men barstolen?

#2 - - Monica:

Haha! Naturligtvis ska inte barnet ha barstol... Nu är det rättat! Kram!