Arg!

Det är faktiskt sällan jag skriver arga inlägg eller är på riktigt uselt humör men idag är en sådan dag! Och nu är jag inte irriterad på asfaltkillarna Ola, de gör nog sitt jobb så bra som det är möjligt i full trafik. Jämfört med min irritation idag så är väntetiderna vid vägarbeten en fis i världsrymden!

Det som gör mig riktigt arg är egoistiska människor! Det finns säkert gott om dem och ibland så lyckas man undvika dem och ibland så gör deras närvaro en inte särskilt mycket, men ibland så känner man att allt uppdämt hat (oj, vilka starka uttryck det blir idag...) liksom "poppar upp" igen och man blir helt enkelt genomarg!

Om du tänker efter har du säkert också stött på dem. De som hela tiden tänker på sig själva, de som ser till att gå vinnande ur varje förhandling, de som kommer sig undan jobb, de som inte kan uppmuntra andra människor eftersom de bara tänker på sig själva och sin egen vinning! Må de ruttna i...



Det man borde göra är naturligtvis att säga till de berörda men ibland får man ge upp och inse att man inte kan lära gamla hundar sitta. Det löns helt enkelt inte att lägga ned den tiden och den energin! Det jag hoppas är först och främst att min egen ilska lägger sig och i andra hand att de som bara tänker på sig själva får utstå samma behandling som de ger andra! Behandla din nästa som du själv vill bli behandlad är väl något vi alla försöker leva efter men en del människor klarar inte av detta och de kommer att gå en sur framtid till mötes om vi alla ger tillbaka med samma mynt!

Nej, nu får jag ge mig. Vi kan väl vara överens om att vi ska försöka undvika dem och inte sträcka ut någon hjälpande hand när de själva behöver en! Det tar mig emot eftersom jag tror mig vara en ganska snäll människa som vill alla gott men jag ska verkligen jobba på att bli hårdare när situationen uppstår.

Det känns lite bättre nu när jag fått avreagera mig men än är det inte bra. Det tar lite tid att bli på bättre humör ibland. Jag åkte iväg till soptippen och där stod också ett gäng egoister med släpar och bilar kors och tvärs som hindrade andra att passera. Jag åkte på Maxi för att handla och där var det likadant framför vagnar och hyllor. Tror ni att ni är ensamma i världen??? Jag är nog också lite allergisk mot idioter idag...

Det är tur att jag kommer hem till en son som vill städa kylskåpet med mig och en man som både dammsugit och hängt upp tvätten! Så för alla er som tror att jag attackerar min underbara familj så vill jag kraftigt dementera dessa eventuella rykten! Här försöker vi hjälpas åt eftersom vi är måna om varandra! Det borde alla vara!

Nu ska jag göra min köttgryta klar (den står och puttrar), jobba undan lite saker som inte blev gjorda p g a mitt dåliga humör och åka till den älskade lilla systerdottern med en liten present som jag köpte på IKEA! Det är omöjligt att inte komma hem med gulliga saker! :)

Jag är också glad för att ha fått tillbaka bilen - reparerad och fin igen! Må den få vara oskadad nu och för all framtid! Glad för att jag fått låna den tredje boken i Jussi Adler-Olsens serie, glad över att Emilia kommer hem på måndag, glad för att jag har mat på bordet, glad för att jag har ben att gå med när jag ska klippa gräset ikväll, glad för... så mycket! Men egoister, de kan dra åt helvete!


#1 - - Maria:

Tyvärr kan man aldrig förändra en annan människa, bara sitt eget beteende mot dem och mot sig själv. Hoppas du känner dig gladare nu. jag håller med dig om ditt inlägg. Pussa på lillgumman, då blir du glad! Kramen:)

#2 - - Anonym:

Ja, så är det! Jag ska försöka "skaka av mig" dessa energitjuvar och kramas lite mer med dem jag älskar! :)

#3 - - Inkan:

Hu, en sådan människa har precis hamnat i min jobb-sfär också, om jag förstår det jag läser rätt. Jag har ingen enkel lösning men har läst på lite och förstår att det vettigaste är att skapa så mycket avstånd som möjligt oss emellan. Den som helt saknar egna känslor kan bli en mästare på att spela de känslor som lönar sej bäst för stunden. Det blir helt omöjligt att kommunicera med en sådan människa när man väl sett igenom spelet. Lycka till med din!

#4 - - Lelle P:

Låter som om proppskåpet poppat ordentligt idag, och hoppas att bloggen funkar som evakueringsventil!



Sortera människor i två fack - de som ger energi och de som tar.



Fick mig återberättat om en man som konfronterade en anan man som trängde sig i en kö. Han frågade honom vilken rätt han hade att stjäla tid från de andra i kön. Slå till, men gör det med finess!



Förresten så känns det bra att det gick så smidigt på soptippen idag - det gick på en grisblink! ;-)

#5 - - Ola T:

Vilken energi du utvecklar i ditt inlägg. Härligt att läsa och helt riktig reaktion. Det finns ingen anledning att gjuta olja på vågorna (eller lägga asfalt på vägarna, haha) när känslor uppkommer. Dessvärre, tycker jag, blir de tröttsamma egoisterna bara allt fler och allt svårare att hantera. Vart har solidaritet och empati och hjälpsamhet tagit vägen?