Sommarlunch i Burvik!

Det blev ingen sjusovardag även om jag var trött när jag steg upp... Jag skulle ju hämta ett par tjejkompisar för att åka ut till havet ännu en dag! Vi var bjudna till Gunnel i hennes stuga i Burvik på sommarlunch! Förra gången jag träffade mina gamla arbetskamrater så bjöd vi oss fräckt nog (jag var värst!) ut till stugan eftersom vi ville se hur hon bodde på sommaren. Hon verkade dock ha kommit över detta och tyckte att det var kul att ses!

Vi försöker ju träffas några gånger varje år men det är inte lätt när alla är spridda för vinden runt om i landet. Eller åtminstone Chrissie och Gunnel. Jag och Helena håller oss i stan men ses inte oftare för det. Ibland behövs det att någon är hemma bara den här speciella veckan för att man ska få tummen ur och boka in en träff. Och i Burvik var det naturligtvis jättefint!


En fantastisk vy över havet har de från tomten! Jag förstår att de trivs!


Stugan är också kanonfin och alldeles lagom stor!


Jag gick ut på bryggan för att se mer och till höger skymtar man Rönnskär! Jag blir lite huvudvill eftersom jag inte är någon båtmänniska men det verkar vara nära till allt!


Gunnel pekade ut några skär men inte blev jag så mycket klokare för det... :) Hon och hennes man har gjort det många drömmer om. De sålde sitt hus och bor numera på hösten i stugan i Arjeplog, på sommaren i Burvik och under den värsta vintern utomlands... Det gäller att våga och de har verkligen lyckats!


Här sitter Helena nere vid vattnet! Det var så underbart härligt idag att man nästan inte ville åka hem... Men vi tyckte kanske att det var lite väl fräckt att flytta in... haha!


Min kamera är ju alltid med och här lyckades Helena även fånga mig på bild! Vi skrattade mycket och gott idag! Också!


Sedan var det dags att gå in i det underbara uterummet och avnjuta lite dryck och fantastiskt goda tilltugg med parmaskinka och rökt lax!


Sommarlunch med finservisen "Blå blomster"! Jättegod laxsallad, pepparrotsås, melon och ett fantastiskt gott bröd som kom direkt från frysen och därför var lite "raanese" - en aning mjukt alltså!


Mycket personliga saker inne i stugan tyder på både god smak och känsla för traditioner! Det här skåpet tycker jag var vackert och nu blir nog Börje glad! Det här gjorde han nämligen som gesällprov när han gick möbelsnickarutbildning i sin ungdom! Vilket fantastiskt hantverk!


Här har vi avnjutit hjortronparfait till dessert och passar på att känna lite på vattnet som inte var så där jättevarmt idag. Chrissies hund Charlie tog i alla fall mod till sig och stegade ut - men backade när han skulle gå upp igen! Han ville väl ha lite koll på läget! Tjejerna ser ut som sommarflickor och det fick vi ju vara allihopa idag!

Tack Gunnel för en kanonlunch i din trevliga stuga! Timmarna går fort när man har roligt och nu är vi tillbaka i stan igen. Kan bli en promenad ikväll men kanske inte så mycket mer. Sådana här dagar är det härligt med semester!
#1 - - Ingrid:

Bara kända ansikten från förr. Gunnel var min lärare då jag gick multimediautbildning på Skeria. Chrissie och Helena känner jag ju från teatern. Mysigt ställe må jag säga!

#2 - - Monica:

Ja, det var superfint! Jag förstår att du känner igen brudarna!