På väg tillbaka!

Ännu en vilodag var precis vad jag behövde! Nu känner jag att energin håller på att återvända! Efter att ha sovit i eftermiddag och (och drömt en massa konstiga drömmar) tog jag en dusch och kände att livet återvände på nytt! Drömmarna handlade bl a om en stor festtillställning där jag parkerat och under kvällen glömt var jag ställt bilen... Var tvungen att gå genom konstiga labyrinter för att hitta den igen och då var den helt ombyggd... Haha! Man kan ju undra vad det betyder?

Nåväl, nu har jag varit och handlat en massa nyttigheter, satt på kött till morgondagens köttsoppa och bakat Sandras "Macakakor" som hon vann Lands kaktävling med. Jodå, riktigt goda (ja, jag var ju tvungen att smaka en...)! Sandra är en ung tjej från Kusmark och det var väl hur kul som helst att hon slog alla tanter i kaktävlingen! Därför var jag tvungen att testa. Gör det ni också! Här kommer en bild på mina kakor och naturligtvis receptet:



Sandras Macakakor  (24 st)
200 g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 msk sirap
3, 5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl grovt hackade macadamianötter (gärna salta)
50 g grovt hackad vit choklad

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Rör smör, socker och sirap poröst.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ned i smeten.
4. Rör ned den grovt hackade chokladen och nötterna.
5. Mäta med ett matskedsmått hur stora kakorna ska bli. Därefter är det lättast att rulla lika stora bollar som man sätter ut på bakplåtspappersklädd plåt. Ca 12 st/plåt är lagom eftersom de flyter ut lite. Det ska bli 24 men jag fick ut 33 st...
6. In i mitten av ugnen 5-6 minuter (4-5 minuter i varmluftsugn). Kakorna ska få en väldigt svag brun färg i kanterna, då är de klara. Låt svalna på galler eller på bakplåtspapperet på skärbrädan. Jag valde att inte flytta över dem på ett galler. De är väldigt mjuka när de kommit ut ur ugnen och den typen av flyttning brukar mest bara djävlas. Kakorna blev bra ändå!

Om allt går bra har jag bjudit hem grabbarna på köttsoppelunch imorrn och de ska naturligtvis få en kaka till kaffet!




#1 - - Ola T:

Att bilen i drömmen befanns vara ombyggd är inte så konstigt. När du hämtar ut (eller har hämtat ut) din bil från den senaste reparationen är (var) den kanske helt ombyggd. Sanndröm? Och du kommer väl ihåg var du lämnade in den?

#2 - - Monica:

Haha! Jag har inte hämtat bilen ännu och nu börjar jag faktiskt oroa mig... :)