Ayurveda!

Vilken intressant och supertrevlig kväll! Den här hälsogruppen är verkligen jättebra! Många nya bekantskaper men alla med ett gemensamt intresse i kropp och själ - hälsa helt enkelt! Vi har bestämt oss för att både lära oss mer och göra nya saker som vi kanske inte vågat oss på tidigare. Ikväll blev det en mycket bra föresläsning om Ayurveda (jo, det stavas med y) yoga!


Ingalill Hultdin pratade om den gamla indiska läkekonsten på ett pedagogiskt och avslappnat sätt som fångade oss alla. Bra jobbat! Jätteroligt att höra på!

Sedan är jag nog inte kvinna att redogöra för allt här i bloggen men i stora drag är vi indelade i olika kroppstyper som heter Vata, Pitta och Kapha. Ingen typ är bättre än den andra utan det gäller att få balans i sin egen typ för att må bra. Och det är när man inte är i balans som man faktiskt också kan bli sjuk.

Nu tycker kanske en del att det här är lite flummigt men det var så mycket smarta saker som verkligen föll mig på läppen! Beroende på typ reagerar vi olika på stress och vi har också olika inlärningsmetoder. Vi mår bättre av viss mat och sämre av annan - alltid med utgångspunkt från ens egen kropp. Det låter väl inte så konstigt!

Vi fick också göra ett snabbtest för att se vilken typ vi var och jag fick dominerande drag av Pitta vilket kanske inte var helt oväntat. Jag är alltså intensiv, snabb, "eldig", organiserad och minns bäst det jag "ser". Inte underligt att jag alltid har haft bra bildminne! Jag fattar snabba beslut och reagerar på stress med ilska och irritation. Inte helt fel det heller...

Och när vi är i balans fungerar vi men kroppen kan också ge oss signaler när det inte är som det ska. Sjukdomar är med andra ord obalanser i kroppen och inom Ayurvedan behandlar man inte symtomen utan orsakerna till symtomen och det tyckte jag var jätteintressant och sunt! Jag kan alltså påverka min hälsa genom att både leva och äta rätt.


Hon hade också med sig böcker och olika the-sorter som vi fick smaka. Alla anpassade till den kroppstyp man var. Jag måste nog gå och göra en konsultation tror jag, även om jag inte är sjuk. Man kan ju bara må bättre och det är ju inte fel!

Att man med kost också kan påverka kroppens organ och slemhinnor att öka och minska produktionen av olika ämnen är ju också fantastiskt! Ja, jag ska lära mig mer och återkomma. Kul!

En jättetrevlig kväll och nu ska jag bara försöka landa och förbereda mig lite inför morgondagen! Ha en god natt alla glada!
#1 - - Inga-LIll:

Tack för en trevlig kväll, ni är ett härligt gäng!

Du har ju gjort en mycket bra sammanfattning av mitt föredrag. Kul!

#2 - - Monica:

Tack! Vi glömde ju kolla betalning men Anki skulle ringa dig! Kanontrevligt föredrag! Vi ses!

#3 - - Ola T:

Låter intressant, även om man är typ som kanske inte så lätt vill låta sig kategoriseras.

#4 - - Ingrid:

Kul att även du hittat ayurvedan. Det är jättebra grejer tycker jag. Hjälpt mig massor. Skulle behöva en oljemassage eller en kopp gott te just nu.