Misstänksam?

Igår blev det en konstig dag. Suuuuuuuupervackert väder gjorde att jag tvingade mig själv att vara hemma och varva lite jobb med att sitta ute. Hur härligt som helst! Tills jag fick besök... Helt plötsligt kommer det två unga män in på uppfarten som gärna vill hälsa. Misstänksam som jag är frågade jag om det var Jehovas för då är det bara att vända om. Nej, det var det inte. De presenterade sig som representanter för Lux, Sverige och frågade vad jag hade för dammsugare...

Ja, vi började prata lite och jag berättade att vi hade Electrolux men att jag trots att jag inte var särskilt nöjd ändå inte skulle köpa någon ny. Nu ville de gärna se min modell och jag visade dem dammsugaren som just nu stod i kontoret. Jag trodde inte att de skulle följa med in men de var som läskpapper! Jag fick en enorm känsla av obehag och stegade tillbaka till groventrén och visade dem ut. "Jaså, du hivar iväg oss direkt?" kom frågan. Ja, aboslut eftersom jag ingenting ska köpa! De hade gärna velat komma in och prata en stund men jag sa ganska abrubt att det inte var ett dugg aktuellt eftersom jag, som jag tidigare sagt, inte skulle köpa något.

Men när de hade gått blev jag ännu mer misstänksam och tänkte att det kanske vara inbrottstjuvar som var ute för att reka. Nu släppte jag ju aldrig in dem i själva huset men ändå. Jag fick en enorm obehagskänsla och ångrade att de över huvud taget fick sätta sin fot i huset! Därför gick jag direkt in till datorn för att söka upp Lux och maila dem för att få veta om de hade försäljare som knackade dörr just i vårt område. Nu fick jag detta bekräftat direkt men obehagskänslan är fortfarande kvar.

Det är obehagligt med dörrförsäljare även om de är trevliga och ser propra ut! Det finns något beräknande i deras sätt att vara som jag verkligen inte gillar!!! Nu var det ju ingen fara den här gången eftersom företaget bekräftade deras närvaro men nästa gång ska jag vara mindre trevlig (va fan skulle jag släppa in dem för???) och skicka iväg dem på en gång! Ja, jag vet att det var naivt att öppna dörren men gjort är gjort och jag lär mig hela tiden! Jag tycker att man ska bemöta människor på ett trevligt sätt men jag mådde illa hela eftermiddagen över att de kommit in och det är det inte värt.

Mitt motto kommer därför att bli: "NEJ TACK!" Ja, jag kan ju inte gärna ha "STICK OCH BRINN" även om det skulle kännas bättre!

Kanske dags för en ny skylt? Finns det ingen dörrförsäljare som bjuder ut denna? Haha!