Barca 4 - Turister igen

Himmel vad mycket man har sett! Svårt att sammanfatta allt så här sent på kvällen men jag ska göra ett försök. Egentligen är jag mest irriterad över att min nyinköpta mus också har gått sönder!!! Och jag som investerade bara för att min gamla krånglade... Gillas inte! Men jag ska nog fixa det här ändå.

Började dagen med ännu en busstur eftersom vi hade köpt tvådagars. Nu regnade det ute så vi valde en buss med överbyggnad...


Vi började nere vid hamnen och det här är en av skulpturerna som står där. Bågarna ska symbolisera vågorna. Redan här började det också klarna upp och något mer regn såg vi inte till. Skönt!


Den här gången åkte vi västra delen av stan och då pekade gubben från igår naturligtvis åt andra hållet... haha! Det bar iväg till en annan bergig och grönskande del av Barcelona.


Här ser ni simbassängerna från OS 1992. Det såg faktiskt ut som om de inte heller använts sedan dess... Nej, det var heller ingen sevärdhet utan omgärdat av stängsel.


Men utsikten där uppifrån var verkligen magnifik! Ja, ni ser stolsryggarna på åskådarplatserna. Måste ha varit otroligt att sitta här och se simhopp mm. Ett av Årets Bild-fotona är faktiskt taget här av en hoppare som gör en volt med stan i bakgrunden. Läckert!


Härifrån kunde man också åka linbana ner till havet. Inget för mig som har höjdskräck! Och maken han hittade naturligtvis en alldeles egen sevärdhet...


Transit... Jeeezus!


Vårt första mål var Miro-muséet men även här var köerna fler hundra meter långa. Det har säkert att göra med att alla är lediga den här helgen. Vi gav upp tanken på att köa i flera timmar...


Och familjen tog en lite vilopaus framför muséet. Nu tycker de tydligen att jag ser väldigt rolig ut när jag kryper ihop och fotograferar... Ja, jag har nog kanske en lite rolig kroppshållning men det bjuder jag på! Istället för att köa gick vi runt i parken och kikade på en del skulpturer.

        
Roliga skulpturer av en man med mycket fantasi! Och här står han också som staty själv! Ja, det är han som är nummer tre. På bilden längst till höger står ju jag (vad trodde ni?) och en "pinne" i blått... :)


Instängd fisk? Han hade stor fantasi! Och det har säkert jag också...


Emilia framför en mur i parken och i bakgrunden kan man se "Mnac" som är deras stora konstmuseum "National Art Museum of Catalunya".


Efter att ha slappat lite i en del av den botaniska parken åkte vi vidare och passerade bl a Olympiastadion från 1992. Men vårt mål var en annan stadion: "Camp Nou".


Jodå, det kröp fram en okänd spelare bakom flaggorna... Eller är det Messi?

 
Det här måste vara han i alla fall! Men handen på bollen - är inte det straff?

Nu hann vi bara äta lunch, gå på toaletten och titta på utsidan innan hela stadion plötsligt stängdes! Vi hade sett någon notering om att så kunde ske matchdagar men matchen var väl igår? Nåja, det var bara att gå ut när de tömde arenan... Synd! Bara att åka tillbaka till stan och nu började vi bli rätt kaffesugna.

     
Vid nästa stopp blev det därför "Starbucks" med god Latte och kakor! Chokladkakan gick inte av för hackor och var faktiskt i mastigaste laget för att man skulle få i sig hela... Och jag som tycker att jag är rutinerad! Vid Gaudihuset mitt emot var kön lika lång som på alla andra "attraktioner" så vi tog en promenad istället och fönstershoppade längs "Paseig de Gracia".


Louis Vuitton!


Coco Chanel! På den här gatan ska man nog mest fönstershoppa faktiskt. Dräktjackan kostade 76 000:-... Men det fanns inte bara kläder.


En Ferrari någon? Hur som helst är det kul att titta men dottern i familjen börjar få stort sug efter riktig shopping nu! Affärerna är ju stängda en dag som denna och förmodligen även imorrn så tisdag lär bli en dag på stan! Allt för familjefriden och konsumtionen!


Allt som "fastnade" idag var en chipspåse och ett papper som klistrade sig fast i blåsten!

Nu har vi ätit god pasta på en liten kvarterskrog och känner oss hur trötta som helst! Man blir helt slut av alla intryck och promenader! Men på ett positivt sätt såklart! Vi har ju också hunnit vila och läsa lite böcker. Resten av bilderna kommer en annan dag. Nu är det natt! :)